Ďalšie jahniatko (The Other Lamb /L'Autre agneau) - Recenzie

Lamb1Po zhliadnutí nanovšieho filmu režisérky Malgorzaty Szumowskej Ďalšie jahniatko si jej meno v titulkoch musia tí, čo majú radi jej filmy, pozrieť dvakrát, aby uverili, že tento príbeh „vzbúrenej ovce“, ako  nazvali v poľskom denníku Politika, nakrútila naozaj ona. A nejde o kompliment.

Odohráva sa v nejakom divnom medzičase, medzi minulosťou a prítomnosťou. Kdesi v lesoch žije sekta žien, vedená Pastierom (Michiel Huisman). Delia sa na manželky a dcéry a tie druhé, potenciálne manželky alebo jednoducho milenky. Aby sme ich rozlíšili, jedny sú oblečené do šarlátoveých šiat, tie druhé do tyrkysových. Na pozadí lesnej kulisy to vyzerá dobre, ale najlepšie vtedy, keď sú všetky v bielom a Pastier ich potiera krvou zarezaného barana. Celý film vyzerá ako kompozícia obrazov a klipov, oddelene fungujú zaujímavo, dohromady ani nie.

Lamb2Ústrednou postavou je Selah (Raffey Cassidy), dcéra pastiera. Jej matka zomrela po pôrode na nejakú infekciu, lebo otec nedovolil, aby ju odviezli do nemocnice. Selah dospieva a okolitý svet vníma viac-menej apokalypticky, všetko naňu pôsobí hrozivo a desivo. Divák je z toho hororového diania akosi vyňatý. Režisérka si veľmi nerobí starosti s napätím a rovnako zmysel všetkého diania, nemé výkriky Selah, najlepšie za nejakým špinavým sklom, alebo zúrivé bodanie do mŕtvej ovce (dúfajme) je viac figúrou estetickou ako dramatickou. V istý moment k ich chatám prichádza polícia a prikáže im, aby odišli. Prečo nevieme, ani sa nedozvieme. Nasleduje putovanie za novým domovom, takmer bez batožiny, čo po večeroch pri ohni jedia, ostáva záhadou.

Lamb3Táto absencia reality sa po nejakej chvíli stáva nudnou, ako i všetko čarovanie nad vodou i pod vodou, kam klesajú skvostné ženské telá v bielych habitoch. Selah dospieva a zisťuje, že sesterská jednota, o ktorej káže ich sexuálne vysoko disponovaný guru, je ilúziou. Narazí aj na postavy zatratené, narába sa s nimi kruto, ale znášajú to s pokorou. Jedna z nich po ceste rodí, tak si užijeme všetko, čo k tomu patrí v skvelom kameramanskom prevedení. Lamb4Môžete si v ňom listovať ako v módnom žurnály vysokej kvality.

Je evidentné, že prvý anglicky hovornyý film, jednej z najoceňovanejších poľských režisérok, mal vysoké ambície a poctivo kráčal v šľapajach seriálu Príbeh služobnice (2017-2021) alebo švédsko-dánskom filme Letný slnovrat a mnohých ďalších  nezávislých art hororov. Scenáristka Catherine S. Mullen je Austrálčanka a jej sci-fi thrillery, scenáre a rovnako i poviedky nazbierali množstvo cien. Ako asi vyzeral scenár tohto filmu pri popise množstva scén bez nejakých väzieb a Lamb5významov, je nejasné. Kritika im pripisovala hlboké symbolické významy, plné magicko-náboženských a navyše univerzálnych posolstiev. Hľadať ich a analyzovať  významovú rovinu je fuška s krátkym koncom. Tento film Szumowskej sa po prvý krát obišiel bez jej scenára a je to poznať.

Ako scenáristka má cit pre aktuálne témy, či už  to bolo Telo (2015), Tvár (2018), alebo film V mene… (2013). Posledné dva smerujú do sveta poľskej dediny. Venujú pozornosť prepiatemu katolicizmu a jeho ambicióznym projektom i nedostatku tolerancie ku genderovej inakosti. Na postave dedinského kňaza Adama v skvelom zosobnení Andrzeja Chyru veľmi zaujímavo vytvára kontrastné významové vrstevnice. Stojí tu voči sebe svet spirituálny so svojimi neuchopiteľnými impulzmi a na druhej strane priamočiara vidiecka identita, časom hrubá a nemilosrdná voči akýmkoľvek rozdielom, inokedy solidárna a súcitná. Szumowskej dedina je predovšetkým autentická, neštylizovaná, s prirodzenými pohybmi i reakciami jednotlivých aktérov diania. Lamb6Ovláda tento svet v celom jeho symfonickom rozmere, primitívnom, zaborenom do škaredosti hospodárskych dvorov, jednoduchosti životného štýlu, sprevádzaného bučaním kráv a šťavnatým slovníkom. Na tomto materiáli vždy dokázala vystavať ako drámu, tak grotesku s jasným, čitateľným a sviežim zmyslom. Tento obdivuhodný kapitál sa vo filme Ďalšie jahniatko vytráca.

Lamb7Slávnostná celosvetová premiéra vraj kvôli pandémii filmu ušla a zamieril si to rovno na Netflix, ale zrejme len v poľskej verzii. V našich krajoch si to vyskúša v kinách. Možno osloví fanúšikov amerického seriálu Príbeh služobníčky, ako  osobitý bonus v podobe rozšírenej varianty nejakého vyselektovaného motívu, alebo príspevok k diskusii o snobskej  odnoži salónneho feminizmu.

Ďalšie jahniatko (The Other Lamb /L'Autre agneau), Írsko , Belgicko, Poľsko, USA, 2019
Dĺžka: 92 minút
Réžia: Małgorzata Szumowska