Neznáme dievča (La fille inconnue)

Dievca2 resizeAj vo svojom desiatom filme Neznáme dievča zostali belgickí bratia Jean-Pierre a Luc Dardennovci verní svojej téme – človek v zlomovej životnej situácii, žánru – sociálna dráma, tu obohatená o detektívne pátranie, a poetike – realistická, objektívna kresba sociálneho prostredia a zdanlivo chladné pozorovanie jeho obyvateľov. Už tradične premiérovali svoj nový opus na festivale v Cannes, kde dvakrát získali Zlatú palmu (za filmy Rosetta v roku 1999 a Dieťa o šesť rokov neskôr), o menších oceneniach nevraviac.

Tentoraz im však porota ani kritici neboli tak priaznivo naklonení, čo tvorcovia prijali s nevídanou pokorou. Ako reakciu na zmiešané až negatívne ohlasy film znova prestrihali a skrátili o sedem minút. Hlavnou postavou filmu je mladá lekárka Jenny Davinová (dvadsaťsedemročná francúzska herečka Adele Haenel), ktorá v malej ambulancii na okraji Dievca5 resizepriemyselného mesta zastupuje svojho starého, chorého mentora. Je šikovná a obratná, s prehľadom rieši aj zložité situácie, pričom sa citovo neangažuje v osudoch svojich početných pacientov, zväčša emigrantov bez zdravotníckeho poistenia. V tomto zmysle poučuje aj svojho stážistu Juliena (Olivier Bonnaud), ktorý je značne neistý a záchvat malého chlapca ho úplne vyhodí z koľají. Dobrý lekár si musí v každej situácii udržať nadhľad, tvrdí Jenny, ktorá sa správa chladno profesionálne. Napokon, v ambulancii už končí, čaká ju skvelá kariéra v prestížnom zdravotnom stredisku, kam sa posúva vďaka svojim schopnostiam a dobrým odporúčaniam.

Kým sa Jenny trápi so stážistom, ktorý na jej výčitky reaguje zarytým mlčaním, signalizujúcim nesúhlas s nadriadenou, niekto zazvoní pri dverách. Je už dávno po skončení Dievca3 resizeordinačných hodín, a tak Jenny neotvorí. Napokon, keby to bolo niečo naliehavé, návštevník zazvoní znova, presviedča sama seba. Až na druhý deň sa dozvie, že neďaleko jej pôsobiska našli mŕtve dievča, ktoré bolo zrejme zavraždené. Kamera ukáže, že to bola mladá černoška, ktorá predošlý večer zvonila pri dverách ordinácie, podľa správania zrejme vo vrcholnej núdzi. Jennine pocity sú zmiešané. Počiatočné zdesenie sa mení na seba ospravedlňovanie, no postupne sa do jej úvah vkráda aj pocit previnenia. V zlomovom okamihu sa rozhodla zle a zmení jej to celý život. Nikto ju síce oficiálne neobviňuje, ale Jenny cíti, že na smrti neznámeho dievčaťa má aj ona svoj podiel zodpovednosti. A zaplatí zaň.

Dievca4 resizeBez dlhého rozmýšľania sa vzdá budúceho lukratívneho miesta a zostáva pracovať v malej zastrčenej ambulancii, ktorú by inak museli zatvoriť. Dokonca sa do nej napriek nepohodliu presťahuje, aby bola pacientom stále po ruke. S veľkým nasadením sa stará o svoju multikultúrnu klientelu, pričom často pomáha aj v maličkostiach, ktoré priamo nesúvisia s lekárskym ošetrením. Postupne sa spreneveruje svojej zásade zostať nad vecou, stále väčšmi sa zaujíma o svojich pacientov, radí im a sleduje ich zdravotný stav aj po opustení ordinácie. No predovšetkým pátra po identite mŕtveho dievčaťa, lebo sa nevie zmieriť s tým, že na cintoríne v uličke najchudobnejších je bezmenný hrob, že príbuzní obete netušia, čo sa s ňou stalo. Film takto získava detektívnu príchuť. Svojou štruktúrou pripomína predošlý film Dievca6 resizebratov Dardennovcov, sociálnu drámu Dva dni, jedna noc (2014), v ktorej hlavná hrdinka Sandra, robotníčka z továrne na solárne panely v podaní slávnej Marion Cotillardovej, chodí od kolegu ku kolegovi a prehovára ich, aby sa vzdali prémií, lebo len v takom prípade ju nevyhodia z práce. Presné časové ohraničenie tejto misie a jej naliehavosť pridávajú filmu napätie, ktoré v Neznámom dievčati chýba.

Na rozdiel od Sandry Jenny nenavštevuje iba svojich známych, ale predovšetkým cudzích ľudí, ktorých oslovuje s rovnakou otázkou, či poznajú dievča na fotke v mobile. Reakcie sú rôzne – od ľahostajných až po agresívne. K lekárke Jenny sa doteraz ľudia správali zväčša s úctou a slušne, lebo boli odkázaní na jej pomoc, neznámu mladú ženu, ktorú nepoznajú, občas ohrozujú Dievca7 resizeaj fyzicky, obyčajne v snahe zakryť nejaké vlastné hriechy, možno nesúvisiace s tragickým prípadom. No Jenny sa nevzdáva a hoci jej snaha spočiatku neprináša výsledky, napokon s tichou zaťatosťou nájde vinníka a dovedie ho k priznaniu. Nie aby ho udala na polícii, to musí urobiť sám, ale preto, aby identifikovala mŕtve dievča a rozlúskla jeho osud. Adele Haenel stvárňuje postavu Jenny s minimalistickými výrazovými prostriedkami, hrá civilne a prirodzene, väčšinou sa iba díva veľkými pozornými očami. Dialóg je veľmi úsporný, dôležitejšia je nonverbálna komunikácia. Jenny svojou tvrdohlavosťou a odhodlaním nevzdať sa prinúti k spovedi nielen páchateľa, ale aj svojho bývalého stážistu, ktorého životný príbeh odznie v účinnej skratke.

Film Neznáme dievča zobrazuje multikultúrne prostredie s pestrou škálou postavičiek, ktoré sú už na prvý pohľad ľahko rozoznateľné, pôsobia prirodzene a vierohodne. Mladý Arab, ktorý nejde s drastickou popáleninou nohy do Dievca8 resizenemocnice, lebo sa obáva, že tam budú pýtať od neho doklady a on je očividne v Belgicku nelegálne, černoch, ktorý trávi čas v internetovej kaviarni, distribuuje drogy a núti svoju švagrinú šliapať chodník, tínedžer, ktorý chodí pozorovať prostitútku pri akcii, jeho matka, ktorá rieši rodinné problémy alkoholom, tučný muž s diabetickou nohou, odkázaný na pomoc druhých, agresívny mladík, ktorý neváha zaútočiť na doktorku kvôli falošnej péenke – to sú aspoň niektorí z plejády Jenniných pacientov. Tvorcovia filmu, v súlade so svojou poetikou, ich nesúdia, iba pozorujú. Predkladajú ich skratkovito naznačené osudy divákovi a dúfajú, že v ňom vyvolajú súcit a možno aj potrebu takýmto ľuďom pomáhať bez ohľadu na to, či si to Dievca9 resizepodľa zaužívaných kritérií zaslúžia. Iste nie je náhoda, že hrdinkou filmu je lekárka – istý druh empatie a pomoci patrí k jej poslaniu. Dardennovci tak svojím spôsobom reagujú na najaktuálnejší problém Európy – utečenecké vlny, ktoré sa do nej valia. Nie vzletnými slovami, lebo v ich diele niet pátosu, sentimentality ani citového vydierania, ale celým príbehom apelujú na Európanov, aby prejavili solidaritu s ľuďmi v núdzi, aby neprepočuli žiadny signál volania o pomoc, ktorej odmietnutie môže mať fatálne následky.

Príbeh morálnej previerky charakteru v zlomovej životnej situácii sa odohráva v nefotogenickom prostredí chudobnej okrajovej štvrte priemyselného mesta v nevľúdnom ročnom období, čo kamera (Alain Marcoen) dôsledne zachytáva. Niet tu žiadnych vonkajších efektov ani hudobného Dievca10 resizesprievodu, iba realistický, aj v detailoch presvedčivý obraz súčasného života v presne identifikovanej sociálnej spoločnosti. Tvorcom sa úspešne podarilo skĺbiť viacero žánrov, a tak ich dielo sa dá nazvať sociálnou detektívkou so silným etickým posolstvom. Hoci vyhranene dramatických momentov je v ňom málo, isté napätie je úspešne skombinované s tlmenými emóciami. Možno práve táto tlmenosť spôsobuje, že film Neznáme dievča nepôsobí tak naliehavo a napínavo, ako spomínané predošlé dielo Dva dni, jedna noc, reagujúce na problémy nezamestnanosti, či Mlčanie Lorny (2008) o fiktívnom manželstve mladej Albánky s belgickým narkomanom, odmenené v Cannes cenou za scenár.  Neznáme dievča nie je vrcholom tvorby bratov Dardennovcov, no nie je to zlý ani priemerný film. Napokon, taký z ich špecifickej tvorivej dielne ešte nevyšiel...

Dievca resizeNeznáme dievča (La fille inconnue), Belgicko, Francúzsko, 2016
Dĺžka: 113 minút
Scenár a réžia: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Kamera: Alain Marcoen
Strih: Marie-Hélene Dozo
Hrajú: Adele Haenel, Olivier Bonnaud, Jérémie Renier, Louka Minnelli, Christelle Cornil, Olivier Gourmet, Fabrizio Rongione, Thomas Doret a ďalší
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 30. marca 2017
Foto: Film Europe

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.