Kráska a zviera 3D (Beauty and the Beast)

Beauty and the Beast 08

Kreslený film ako žáner vznikal v nemej ére a dodnes si zachoval to, o čo film hraný už dávno prišiel: je vysoko štylizovaným, výsostne umeleckým odrazom skutočnosti, ktorú nenapodobňuje, ale transformuje. Napriek tomu (alebo možno práve preto), že je iný, prežíva dodnes, aj v ére dokonalej, presvedčivej digitálnej animácie. Alebo aj s použitím pokročilých digitálnych technológií (Valčík s Bašírom, Alois Nebel). Čo sa však stane v prípade, ak sa producent rozhodne tradičný ručne kreslený film prerobiť do módneho formátu 3D? A je to vôbec možné? Do slovenských kín dorazila odpoveď – v podobe klasickej disneyovky Kráska a zviera 3D.

Hoci legenda o netvorovi a jeho panenských obetiach, prameniaca z hĺbok podvedomia, má korene v temnom dávnoveku, prvá tlačená verzia rozprávky La Belle et la Bête vyšla v polovici 18. storočia a jej autorkou bola francúzska spisovateľka Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve. Film sa však inšpiroval o trochu novšou a rozšírenejšou verziou z pera inej francúzskej autorky – Jeanne-Marie Le Prince de Beaumont.

Die Schoene und das Biest Beauty and the Beast 01Populárna poetická rozprávka s nádychom hororu je už od vzniku kinematografie častou inšpiráciou pre filmárov. Prvá zdokumentovaná filmová adaptácia vznikla vo Francúzsku v roku 1899 a dodnes ich narátame štyri desiatky. K najznámejším patrí snímka Jeana Cocteaua s Jeanom Maraisom z roku 1946. V roku 1952 vznikol v Sovietskom zväze dodnes populárny animovaný film režiséra Leva Atamanova a v roku 1978 nakrútil svoju verziu Panna a netvor aj slovenský režisér Juraj Herz. Hraná muzikálová podoba príbehu sa na filmové plátno dostala v roku 1987, v réžii Eugene Marnera, s Johnom Savageom a Rebeccou De Mornay v hlavných úlohách.

O kreslenej Kráske premýšľal Walt Disney už v 30. rokoch, povzbudený úspechom Snehulienky a neskôr aj v 50. rokoch, ale nikdy nebol spokojný s príbehom a postavami tak, aby mu dal zelenú. Kráska a zviera napokon vznikla až v roku 1991 ako tridsiaty celovečerný animovaný film štúdií Walta Disneyho. Treba pripomenúť, že aj celovečerné disneyovky sa nakrúcali podľa kreslených scenárov – storyboardov a nie podľa tradičných filmových scenárov. Kráska a zviera je vlastne prvý dlhometrážny animovaný film štúdií Walta Disneyho, ktorý má oficiálne priznanú scenáristku – Lindu Woolverton, no medzi scenáristami nájdeme jedenásť ďalších mien.

Die Schoene und das Biest Beauty and the Beast 03Projekt sa začal realizovať pôvodne v londýnskom štúdiu, ktoré práve osvedčilo svoje kvality spoluprácou na kombinovanom hrano-animovanom filme Roberta Zemeckisa Who Framed Roger Rabbit (1988). Vtedajší šéf Walt Disney Studios Jeffrey Katzenberg (dnes DreamWorks) rozhodol, že Kráska a zviera sa bude realizovať v USA a pôjde o kreslený muzikál v štýle Malej morskej víly, opäť s pesničkami Alana MenkenaHowarda Ashmana. Pôvodne dokonca mali aj režisérmi byť tvorcovia Malej morskej víly Ron Clements a John Musker, ale napokon príležitosť dostali debutanti Kirk Wise a Gary Trousdale. (Vtedy ešte utajovaným dôvodom rozhodnutia bol práve producent a textár Howard Ashman, ktorému pokročilé štádium AIDS neumožňovalo cestovať. Umrel na následky komplikácií spojených s AIDS 14. marca 1991, osem mesiacov pred premiérou filmu.)

Kráska a zviera je len druhá disneyovka, do animovania ktorej boli zapojené aj počítače. Hardvér i softvér vyvinuli laboratóriá Pixar. Digitálne technológie našli najväčšie uplatnenie v tanečnej scéne z plesovej sály, keď sa klasicky ručne animované postavy nachádzajú v digitálne vytvorenom prostredí. Postup sa spočiatku nestretol s pochopením animátorov, ale výsledky, najmä dovtedy nevídané jazdy kamery a efektná animácia veľkého lustra ich presvedčili, že počítače nie sú nepriateľ. Odvtedy sa datuje intenzívny záujem disneyovcov o digitálnu animáciu.

Die Schoene und das Biest Beauty and the Beast 06Výmeny tvorcov i miesta realizácie, hudba, hudobná dramaturgia i novátorský spôsob animácie so sebou priniesli viacero zmien, ktoré v konečnom dôsledku vzdialili filmový príbeh od známej rozprávky a prispôsobili ho viac zákonitostiam spevohry. Disneyovská Kráska a zviera nie je pochmúrna balada, ale veselá operetka, len s niekoľkými vážnejšími scénami.

Distribučná premiéra sa konala 13. novembra 1991 a snímka sa vzápätí stala hitom, rovnako ako pesnička Beauty and the Beast v podaní Céline Dion. Kritiky sa predháňali v ospevovaní, vychvaľovaní a nevídaný bol i komerčný úspech. Film vznikol s rozpočtom 25 miliónov dolárov, no dosiahol celosvetové tržby 377,3 milióna. Ako prvý celovečerný animovaný film v USA tržbami prekonal hranicu 100 miliónov a ako prvý dlhometrážny animovaný film ho nominovali na Oscara v najprestížnejšej kategórii Najlepší film. Cenu napokon získalo Mlčanie jahniat, no Kráske a zvieraťu sa ušli Oscary za hudbu, za pieseň a získal aj tri Zlaté glóbusy (hudba, pieseň, najlepšia komédia/muzikál).

Podobne ako v prípade iných disneyoviek, aj Kráska a zviera sa onedlho vrátila v podobe divadelného muzikálu. Prvou bola inscenácia v Houstone a vzápätí aj na Broadwayi v roku 1994. Celkom v siedmich krajinách celého sveta vzniklo 18 inscenácií. V roku 2002 sa v obnovenej premiére do kín dostala remasterovaná verzia s doplnenými scénami i pôvodne vynechanou pesničkou Human Again.

Die Schoene und das Biest Beauty and the Beast 04Walt Disney Company má dokonale zvládnutý marketing. Jej staršie filmy sa ako jedny z mála vracajú do kín v obnovených premiérach a pravidelne vychádzajú aj na video nosičoch v najrôznejších špeciálnych, zlatých a diamantových edíciách. Na videu sa distribuovali aj dve pokračovania Kráska a zviera: Čarovné Vianoce (1997) a Kráska a zviera: Kráska v čarovnom svete (1998). Pre video, konkrétne pre Blu-ray disky mala vzniknúť i 3D verzia Levieho kráľa.

Napokon však Levieho kráľa 3D nasadili do kín - a vôbec sa mu nevodilo zle (s tržbami 30,2 milióna dolárov za premiérový víkend, dovedna potom 172,6 milióna dolárov), takže sa vo Walt Disney Company rozhodli, že štúdiá Pixar prerobia do 3D aj ďalšie filmy: Krásku a zviera, Hľadá sa Nemo, Monsters, a.s. aj Malá morská víla.

Kráska a zviera 3D sa do amerických kín dostala v januári 2012. Konverzia si vyžiadala náklady vo výške necelých 10 miliónov dolárov, no už za prvý víkend premietania tržby prekonali 17,8 milióna dolárov a do začiatku mája to len v USA bolo už 47,6 milióna.

Die Schoene und das Biest Beauty and the Beast 09

Prerábka klasického kresleného filmu je komplikovanejšia ako transformácia iných snímok, ak výsledok nechce pripomínať tieňohru alebo plôškový film. Kým bábkové alebo digitálne animované filmy v obraze pracujú s tretím rozmerom a ich transformácia do 3D je logická, klasický kreslený film nenarába s úplným priestorom, ale s jeho štylizáciu – len s niekoľkými plánmi. Spolieha sa na divákovu imagináciu, na jeho spoluprácu pri dotváraní postáv i prostredí, ich hĺbky, plasticity, štruktúr. Preto sa na transformáciu z 2D do 3D nedajú používať postupy bežné pre hraný alebo bábkový film. Je to proces oveľa zásadnejší, výraznejšie zasahujúci do diela a meniaci ho. Podobá sa skôr na vyrábanie sochy podľa obrazu. Zle do 3D prerobený klasický animovaný film môže pôsobiť menej presvedčivo, viac umelo a plocho, ako originál s dvojrozmerným obrazom.

Die Schoene und das Biest Beauty and the Beast 07Kráska a zviera je prvý ručne kreslený film, predimenzovaný do tretieho rozmeru. Odborníci z Pixaru, ktorým sa snímka dostala do rúk vlastne už druhý raz, pristúpili k tretiemu rozmeru veľmi citlivo. John Lasseter, producent Don Hahn a stereograf Robert Neuman v spolupráci s režisérmi originálu ťažili najmä z toho, že už pôvodný film nebol celý kreslený ručne, ale vznikal za prispenia digitálnych technológií. V dramaturgii tretieho rozmeru sa sústredili najmä na popredie. Z obrazu von vystupujú snehové vločky, dažďové kvapky a do istej miery i zúrivé vlky. Všetko ostatné sa decentne odohráva na niekoľkých plánoch smerom dovnútra plátna, ale tak, že výsledkom (až na zopár výnimiek) nie je pocit v priestore rozostavených plôch. Tvorcovia sa rozhodli zvýraznením tretej dimenzie pomôcť najmä emotívne vypätým scénam. No aj v nich je tretí rozmer taký nevtieravý a divácka pozornosť taká sústredená inam, že máme sklon zabúdať naň a neuvedomovať si ho. Pripomenie sa najmä v klipovej estetike pesničiek.

Beauty and the Beast 05Príbeh, postavy, hudba i výtvarné riešenia Krásky a zvieraťa fungujú, pôsobia aj po dvoch desaťročiach. Malí i veľkí diváci po väčšinu času sústredene a s pôžitkom sledujú milo starosvetskú, jemne gýčovú disneyovku s obľúbenými hrdinami a starými známymi pesničkami, ktoré už pred rokmi do slovenčiny majstrovsky preložil Daniel Hevier.

Snímka Kráska a zviera 3D teda prináša odpoveď na otázku, či sa dá prerobiť klasický kreslený film z 2D do 3D. Áno, dá sa to. Neodpovedá však na to podstatné: prečo to vôbec robiť? Na čo je to dobré?

 

Kráska a zviera (USA 1991/2011)
Beauty and the Beast
84 minút
Scenár: Linda Woolverton, Roger Allers a kolektív. Réžia: Gary Trousdale, Kirk Wise. Výtvarník: Brian McEntee. Strih: John Carnochan. Hudba: Alan Menken. V slovenskom znení účinkujú: Alžbeta Bartošová, Michal Kľučka, Martin Kaprálik, Igor Krempaský, Oľga Šalagová, Marián Slovák, Juraj Hrčka, Karol Čálik, František Kovár a ďalší.
Premiéra 17. mája 2012
Foto: Saturn Entertainment

pošli na vybrali.sme.sk

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.