Mlčanie (Silence)

Mlcanie2 resizeMlčanie bolo odjakživa srdcovým projektom Martina Scorseseho a dušu sa mu snažil vdýchnuť už veľmi dávno. Jeho snaha o zadaptovanie slávneho románu Šúsaku Endóa započala približne dve roky po tom, čo dal svetu kontroverzné Posledné pokušenie Krista, no vždy mu do toho niečo vošlo. Práce na ňom sa definitívne rozbehli až po dokončení Vlkaz Wall Street a až po približne štvrťstoročí sa jeho misia sa konečne dočkala úspešného konca.

Ťažko by ste pritom v novom miléniu našli dva kontrastnejšie diela už sedemdesiatštyri ročného režiséra. Vlk z Wall Street bol dravou a vtipnou sondou z prostredia neľútostných burzových žralokov, kým Mlčanie je pomalou a Mlcanie4 resizemeditatívnou sondou zo života jezuitských kňazov. Zatiaľ čo Vlk z Wall Street bol mimoriadne vďačným diváckym dielom, čo sa, nakoniec, prejavilo aj na jeho tržbách, Mlčanie je jeho presný opak a masy sa naň určite nebudú hrnúť. Ale pre nich tentokrát Scorsese ani nenakrúcal.

Dej je zasadený do prvej polovice sedemnásteho storočia. Dvojica portugalských kňazov, otec Rodrigues a otec Garupe, sa vydáva do Japonska po stopách otca Ferreiru. Ten sa podľa aktuálnych informácií vplyvom mučenia vzdal svojej viery a konvertoval na budhizmus, no obaja kňazi tomu odmietajú veriť. Japonsko však nie je žiadnou zasľúbenou zemou, kresťania sú v ňom tvrdo perzekvovaní a zárodky ich Mlcanie8 resizenáboženstva potláčané všetkými možnými spôsobmi. Podarí sa obom mladým mužom ustáť najťažšiu skúšku ich života a obstáť v očiach Boha?

Mlčanie nie je určené pre vyznávačov Vlka z Wall Street, Skrytej identity, Mafiánov, či Taxikára. Viac sa ňom nájdu tí, ktorých oslovil Kundun, či spomínané Posledné pokušenie Krista. Práve k druhému menovanému filmu má Mlčanie najbližšie a preberá i podobné témy. Do veľkej miery venuje otázkam viery, no činí tak spôsobom, že môže bez problémov osloviť aj zástupcov tej neveriacej časti. Scorseseho film totiž nie je o kresťanstve ako takom, ba ani o strete dvoch odlišných kultúr a ich Mlcanie resizenáboženstiev. Je to film, ktorý sa zamýšľa nad zmyslom viery a ľuďmi, ktorí sa snažia byť jej nositeľmi, no zoči-voči náročným skúškam strácajú pôdu pod nohami a začnú ich nahlodávať červíky pochybnosti.

Na hlavnom hrdinovi, otcovi Rodriguesovi (mimoriadne presný Andrew Garfield) je viac než viditeľné, že sa chce vnímať ako Spasiteľ, ktorý prinesie do cudzej zeme trochu civilizácie. To čiastočne demonštruje i scéna v druhej polovici, kde miesto svojho odrazu vidí pri pohľade na riečnu hladinu Kristovu tvár. No tá mizne tak náhle, ako sa objavila. Rodrigues totiž nie je žiadnym Spasiteľom, je len osobou, ktorá si sama na seba Mlcanie12 resizenakladá božskú zodpovednosť. Japonský sprievodca, čo permanentne zrádza kresťanstvo, aby si zachránil život, je naopak klasickým Judášom. Jeho postava je z hľadiska deja kľúčová, lebo práve ona ukazuje hrdinovi, aké jednoduché je prehltnúť pýchu a nesnažiť sa silou mocou stáť za svojimi princípmi. Princípmi, čo budú narážať na odpor a môžu poviesť iba k utrpeniu.

No i keď je Mlčanie svojim spôsobom podnetné dielo, nemôžem byť z neho nadšený, a to hlavne vzhľadom na jeho dĺžku. Prvá Mlcanie5 resizehodina a pol toho totiž až tak veľa neponúka. Respektíve, ako sa to vezme – ostrovné prostredie je autentické, kamera je vynikajúca a takmer úplná absencia hudby v kontraste so zvukovými ruchmi vytvára unikátnu atmosféru – no po myšlienkovej stránke za zvyškom razantne zaostáva. Réžia sa síce vyhýba vyložene dlhým záberom, ale jednotlivé scény často trvajú omnoho dlhšie, ako si to vyžaduje samotný príbeh. Záverečná hodina je naopak presne tým dôvodom, prečo dať Mlčaniu šancu. Otec Rodrigues v nej dostane dôstojného protihráča v podobe japonského Mlcanie7 resizeinkvizítora (Issey Ogata), dochádza i k dlho očakávanému a odkladanému stretu s otcom Ferreirom (Liam Neeson) a konečne sa začnú preberať relevantné otázky. I prvú časť síce Scorsese dokáže oživiť pôsobivejšími scénami, či neprvoplánovo šokujúcim násilím páchaným na veriacich, ale až tá druhá dáva všetkému zmysel.

Druhá adaptácia slávneho románu nedopadla zle a niet pochýb, že mnohí jej dajú prednosť pred trochu zabudnutou japonskou verziou z roku 1971. Martin Scorsese v zásade nesklamal, i keď je citeľné, že tentokrát nakrúcal výhradne pre seba a plnil si svoj sen. No to mu vlastne nemôžem mať za zlé.

Mlcanie11 resizeMlčanie (Silence) USA, Mexiko, Tchajwan, 2017
Dĺžka: 161 minút
Réžia: Martin Scorsese
Scenár: Jay Cocks, Martin Scorsese
Kamera: Rodrigo Prieto
Strih: Thelma Schoonmaker
Hudba: Kathryn Kluge, Kim Allen Kluge
Hrajú: Andrew Garfield, Adam Driver, Liam Neeson, Tadanobu Asano, Ciarán Hinds, Šin'ja Cukamoto, Jósuke Kubozuka, Ogata Issei, SABU, Rjó Kase, Nana Komacu, Mičie, Kacuo Nakamura, Joši Oida a ďalší
Distribúcia: Magic Box Slovakia
Premiéra v SR: 16. februára 2017
Foto: Magic Box Slovakia

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.