Februárové číslo časopisu Film.sk

Obalkafebruar2017 resizeNa prestížnom filmovom festivale Berlinale budú Slovensko reprezentovať až tri slovenské a koprodukčné filmy. Jedným z nich je snímka Piata loď, ktorej režisérka Iveta Grófová vo februárovom čísle mesačníka Film.sk hovorí o jej vzniku. Časopis predstavuje tiež tri aktuálne slovenské premiéry, približuje digitalizáciu slovenských filmových diel a prináša zaujímavé čísla distribúcie slovenských filmov v minulom roku, ktoré rozhýbali historické rebríčky.

Film Piata loď je druhým filmom režisérky Ivety Grófovej a na Berlinale bude uvedený vo svetovej premiére. Očakávaná novinka je adaptáciou rovnomennej knihy Moniky Kompaníkovej a jej režisérka sa ju rozhodla sfilmovať ešte pred premiérou svojho debutu Až do mesta Aš pred takmer piatimi rokmi. Hovorí o písaní scenára a výbere hercov do filmu, ale aj o svojich začiatkoch a súčasnej silnej strednej generácii filmárov. Do kín sa počas tohto mesiaca dostanú až tri slovenské dokumenty. Jedným z nich je film Anny Gruskovej o spisovateľke Irene Brežnej Profesionálna cudzinka, Sprisahanie šedej rasy o existencii mimozemskej civilizácie v kontexte globálnej spoločnosti a politiky režiséra Maroša Beráka a dokumentárna esej Opuštěný vesmír režiséra Petra Hledíka na tému, čo nás čaká po smrti a či má táto otázka vôbec zmysel. Všetky tri filmy v časopise predstavujú samotní tvorcovia.

Pozoruhodné výsledky minuloročnej distribúcie publikujeme v rubrike Aktuálne. Tá poukazuje na niekoľko vlaňajších rekordov vrátane celkovej návštevnosti takmer 5,7 milióna divákov, najvyššej od roku 1994. Premiéru mal zároveň rekordný počet slovenských filmov, ktorý sa vyšplhal na 26. Téma zasa preniká do náročného procesu digitalizácie a vychádza z faktu, že žijeme v digitálnej ére, čo zásadne ovplyvňuje aj spôsob výroby, distribúcie a archivácie audiovizuálnych diel. Slovenský filmový ústav vo svojom prvotriednom digitalizačnom pracovisku každoročne pokračuje v digitalizácii audiovzuálneho dedičstva a téma čísla tento proces nielen približuje, ale vyvracia aj laickú predstavu o nej, ktorá je často až úsmevne zjednodušujúca.

Medzi Recenziami figuruje jeden slovenský film. Ide o romantickú komédiu režisérky Marty Ferencovej Všetko alebo nič, ktorú reflektuje teoretik popkultúry Juraj Malíček. Film je podľa neho mentálnou mapou stereotypného sveta, nad ktorým možno povýšenecky mudrovať, aké je to celé zlé, no úplne ho nemožno kriticky roztrhať na „franforce“, lebo s nadhľadom ukazuje určitý životný štýl. Hodnotíme aj maďarskú drámu Rodinné šťastie režiséra Szabolcsa Hajdua o sklamaní strednej generácie, ktorú režisér nakrútil vo svojom byte s pomocou rodinných príslušníkov a študentov, a tiež najnovší film britského režiséra Kena Loacha Ja, Daniel Blake, ktorý je podľa slov filmového recenzenta Pavla Branka bojovnou antisystémovou výzvou.

Februárové číslo predstavuje viacero slovenských filmových tvorcov či osobností. Profil je pri príležitosti 75. výročia narodenia venovaný scenáristovi, animátorovi, režisérovi, architektovi aj vysokoškolskému pedagógovi Františkovi Jurišičovi. Spomienku venujeme v rubrike In memoriam slovenskej herečke Zdene Gruberovej, ktorej herecký prejav korunovaný presvedčivosťou bol neprehliadnuteľný. Časopis si v rovnakej rubrike spomína aj na nemeckého filmového historika, teoretika a publicistu Hansa-Joachima Schlegela. Vo svojej práci sa špecializoval na kinematografie strednej a východnej Európy a intenzívne spolupracoval aj so slovenskej audiovizuálnym prostredím. So slovenskými osobnosťami z oblasti audiovízie, ktoré pôsobia v zahraničí, sa čitatelia zoznamujú v rubrike Okno do sveta. Tentoraz ho otvára v Taliansku úspešná herečka Barbora Bobuľová. Začínajúcich filmárov predstavuje rubrika Ako ďalej, absolvent?, kde o svojich predstavách a ambíciách rozpráva Petra Heleninová, absolventka magisterského stupňa Ateliéru animovanej tvorby FTF VŠMU v Bratislave.

V pravidelných rubrikách si záujemcovia prečítajú aj to, na čom pracujú kameramani Ján Ďuriš, Alexander Šurkala a dokumentarista Pavol Barabáš. V rubrike Moje obľúbené slovenské filmy svojich „favoritov“ vyzdvihuje Jozef Dolinský ml., riaditeľ Baletu Slovenského národného divadla, a v rubrike Myslím si sa nad česko-slovenskými prienikmi v oblasti kinematografie zamýšľa filmová publicistka Viera Langerová. Na februárové Tipy mesiaca z programu Kina Lumiere upozorňuje filmová historička Briana Čechová, vedúca oddelenia kurátorov Národného filmového archívu Praha. Začiatkom februára vyšlo už po piatykrát aj anglické číslo Film.sk určené výlučne na prezentáciu slovenskej kinematografie i aktivít Slovenského filmového ústavu v zahraničí.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.