ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Svätice a nymfomanky

20148131 1Berlinale už tradične zvykne prekvapovať aj netradičnou dramaturgiou. V jeden a ten istý deň hneď za sebou napríklad v hlavnej prehliadke prinesie dve snímky, spojené témou – a predsa provokatívne protikladné, ako svätica a nymfomanka. V nedeľu 64. berlínsky filmový festival uviedol súťažnú nemeckú drámu Kreuzweg (Krížová cesta) Dietricha Brüggemanna a mimo súťaž predĺženú verziu prvej časti projektu Nymfomanka Larsa von Trier.

Radšej smrť ako hriech

20147599 3Maria má štrnásť rokov. Jej rodina patrí do kresťanského spoločenstva sv. Pavla, ktoré odmieta závery II. vatikánskeho koncilu a ignoruje ich, súčasnú rímskokatolícku cirkev považuje za zradnú a bezbožnú. Členovia spoločenstva žijú podľa prísnych pravidiel, podľa ktorých sú protestanti i katolíci služobníci diabla – podobne ako médiá, kino, moderná hudba (t.j. všetka novoveká, vrátane spirituálov, jazzu a soulu, o pop music a rocku ani nehovoriac). Kňazi, ktorí sa pre svoje presvedčenie odčlenili od katolíckej cirkvi, žiadajú od veriacich odriekanie sa hriechu, pričom za hriech považujú všetko, čo človeku prináša radosť, potešenie a uspokojenie – s výnimkou viery samotnej a jej rituálov. Dominantná krutá matka – náboženská fanatička (Franziska Weisz) na rodinu pri boji proti diablovi nestačí, preto má francúzsku au-pair. Maria (Lea van Acken) má troch súrodencov. Najmladší štvorročný brat ešte nezačal rozprávať. Matka Marii zakazuje priateľstvá so spolužiakmi aj mimoškolské aktivity a hrozí ju dať do cirkevnej školy. Páter Weber (Florian Stetter, ktorý v súťažnej dráme Die geliebten Schwestern stvárnil Schillera) ju učí hľadať bezbožnosť, hriech a diablovu pascu na každom kroku Naivne a úprimne veriaca Maria sa rozhodne, že jedinou cestou ku spaseniu pre ňu teda je umrieť mladá a nepoškvrnená. Film, rozčlenený do 14 zastavení Krížovej cesty, si vyslúžil spontánny potlesk.

Ešte väčšia nymfomanka

20148131 2Hoci obe časti snímky Larsa von Trier Nymfomanka sa už premietajú aj v slovenských kinách, festival zaradil do hlavnej prehliadky, no mimo súťaž, prvú časť – ale v neskrátenej 145-minútovej podobe. Na tlačovú konferenciu k filmu prišli Stacy Martin, Uma Thurman, Stellan Skarsgård aj Christian Slater. Charlotte Gainsbourg práve nakrúca v Kanade a režisér von Trier sa od škandálu v Cannes tlačovým konferenciám vyhýba. Prišiel aj Shia LaBeouf, ale po prvých otázkach novinárom zarecitoval sarkastický výrok o sardinkách, ktoré vyskakujú z mora, keď vidia orla – a odišiel. Tí, čo zostali, boli výrečnejší. Uma Thurman sa priznala, že najťažšie pre ňu bolo „naučiť sa naspamäť text, lebo scéna, v ktorej vediem prakticky monológ, sa nakrúcala 23 minút bez prerušenia.“ Pre Skarsgårda „nepredstavovalo nakrúcanie s von Trierom výzvu, ale potešenie.“ Slater režiséra charakterizoval ako „pokojného, trpezlivého a sústredeného, ale zábavného – teda opak mnohých hollywoodskych filmárov.“ Predstaviteľka hlavnej postavy Stacy Martin na otázku, či si myslí, že film môže zaujať publikum, zareagovala prekvapene: „Veď je to predsa o sexe, koho by to nezaujímalo?!“ a rozhovorila sa aj o tom, že vďaka režisérovmu prístupu sa jej erotické scény nakrúcali dobre aj bez potreby špeciálnej prípravy. Novinári boli zvedaví i na to, kedy sa na verejnosť dostane rozšírená verzia druhej časti a pýtali sa, či sa tak stane na festivale v Cannes. Producentka Louise Vesth odpovedala veľavravne: „Vy ste to povedali, my nesmieme prezradiť nič.“

Foto: Berlinale

Share/Save/Bookmark