Sólo pre Natalie Portman

ierna_labu_10Režiséra, scenáristu a producenta Darrena Aronofského označili za vizionára, čo je v jeho prípade celkom trefné. Kto si spomenie na jeho filmy Requiem za sen, Fontána, Hlbočina a Wrestler nebude namietať. Tentoraz sa tento vizionár ponoril do exkluzívneho prostredia newyorského baletu a nakrútil drámu Čierna labuť. Snímka bola nominovaná na 4 Zlaté glóbusy a jeden z nich získala hlavná predstaviteľka Natalie Portman za najlepší herecký výkon vo filmovej dráme. Film neminulo ani 5 nominácií na Oscara a herečka je opäť horúcim favoritom.

V každom povolaní, ale v balete osobitne, sa dostanete na vrchol najmä vďaka tvrdej drine a ,samozrejme, aj talentu. Bez ierna_labu_5_resizetoho by to nešlo. A navyše sláva je veľmi krátka. Sú aj výnimky ako napríklad slávna Maja Plisecká (1925), ktorá si ešte v roku 2005 zatančila v Madride Carmen a zožala obrovský úspech. Táto výnimka však potvrdzuje pravidlo, že asi po štyridsiatke sa môžete s aktívnou profesiou rozlúčiť. Nesporne talentovanej filmovej hrdinke, Nine, by však stačila aj krátka sláva a možnosť dokázať, čo je v nej. Tá sa naskytne, keď sa umelecký šéf baletu Thomas rozhodne poslať do dôchodku starnúcu veľkú hviezdu Beth Macyntire (výborne ju stvárnila Winona Ryder) a v novom obsadení dať na program Čajkovského Labutie jazero. V dvojrole Odetta – Odilia by Nina bola dokonalá ako nežná a zraniteľná Odetta, ale na démonickú, bezohľadnú Odiliu ešte nedozrela. Thomas to vie a váha. Náhoda však rozhodne, že jej úlohu zverí. Čo týmto rozhodnutím spôsobí netuší. Vie, že je to sexuálne neprebudené a frigidné dievča, ale do hĺbky jej rozorvanej duše nedokáže nahliadnuť. Nina je výplodom svojej matky, ktorá svoj nenaplnený sen ierna_labu_2_resizechce nasilu realizovať cez dcéru. Ochraňuje ju do tej miery, že z nej vychová nesamostatnú, infantilnú neurotičku. Nina zasa vie len to, že chce tancovať, a to za každú cenu. Je vo všetkom dokonalá, precízna, presná, ale bez ľahkosti, fantázie a jej výkonu chýba duša. A aby to bolo ešte komplikovanejšie do súboru príde Lily, ktorá má všetko, čo jej chýba. Pokúsia sa spriateliť, ale Nina má pocit, že jej chce úlohu ukradnúť. Deštrukcia jej osobnosti, zasiata a odštartovaná zlou výchovou, má zelenú. Od tej chvíle sa realita a halucinácie hrdinky prelínajú, orientácia jej vývoja sa komplikuje a ťažko niekedy určiť, čo je pravda. Nina nakoniec s precíteným pôvabom zatančí nežnú Labutiu kráľovnú i rafinovanú a zmyselnú Čiernu labuť. Len cena je privysoká...

Režisér Darren Aronofsky (ako vždy) vsadil na dokonalosť formy, ktorá je podľa mojej mienky tak trochu dominuje nad obsahom. Netvrdím, že je to až taký prehrešok, ale ierna_labu_1_resizekeď si odmyslíme kameramanské a strihové bravúry, pôsobivé herecké výkony, je to v krátkosti len príbeh o neodhadnutí svojich síl, ktoré nikdy k ničomu pozitívnemu nevedú. Aj šéf baletu to vie, keď upozorní svoju novú hviezdu, že by sa mala zbaviť predsudkov, nánosov, zlozvykov a na nič sa nehrať. S tým možno len súhlasiť, lebo ľudí, ktorí majú jediného nepriateľa seba samého, je na Zemi až priveľa. A toto je podstata 108 minút trvajúcej podívanej. Skutočne dokonale prezentovaného vizuálneho zážitku snažiaceho sa vniknúť aj do temného zákutia ľudskej duše. Exkurz do života ženy, ktorej jediným zmyslom sa stal balet, nervne a s plným nasedením stvárnila Natalie Portman, ktorá navyše zúročila aj svoje baletné skúsenosti (od detstva sa venuje baletu). Jej výkon môžeme hodnotiť z troch aspektov: vzťah k matke, k Thomasovi a rivalke Lily. Spúšťacím mechanizmom k schizofrenickým stavom je matka, ktorej sa sem-tam dokáže vzoprieť, Thomas ju desí a zároveň priťahuje a Lily nenávidí už len preto, že vôbec existuje. ierna_labi_6_resizeOkrem matky (presvedčivej Barbary Hershey) , neúspešnej zboristky, si hĺbku jej deštrukcie ostatní neuvedomujú. Thomas v podaní Vincenta Cassela je po ľudskej i profesionálnej stránke najlepšie napísaná postava. Herec ponúknutú možnosť, ukázať svoju rozhodnosť profesionála, nadradenosť muža i realisticky uvažujúceho človeka, naplno využil. Možno namietať, že je až pritvrdý, ale bez disciplíny v tomto povolaní neuspejete. Škoda, že pôvabná Mila Kunis ako Lily mohla zdôrazniť len živelnosť a nespútanosť svojej postavy. O to väčší priestor k trom manipulátorom jej života tak dostala Natalie Portman. S matkou je raz poddajná ako dieťa, inokedy hysterická až zúrivá. Lily by vo svojich chorobných víziách najradšej zniesla zo sveta, vzťah k Thomasovi je ambivalentný – nenávidí a obdivuje ho zároveň. Natalie všetky tieto polohy s plným nasadením a expresívnym hereckým prejavom výborne zvládla. ierna_labu_7_resizeČi jej to okrem Zlatého glóbusu prinesie aj Oscara uvidíme. Konkurenciu je veľká.

Keď som už naznačila, že snímka je dokonalá a precízna podívaná, rozpracovaná do najjemnejších detailov, žiada sa dodať, že okrem Arnofského snahy o dokonalosť formy (často na úkor myšlienky) aj vďaka vynikajúcej, precíznej a do detailov presnej kamery, pod ktorú sa podpísal Matthew Libatique. Dráma Čierna labuť bude okrem farbisto prezentovaného sveta baletu aj poučným príbehom o nepreceňovaní si svojich síl i možností.


ierna_labu_8_resizeČierna labuť (Black Swan), USA, 2010
Réžia: Darren Aronofsky
Scenár: Mark Heyman, Andreés Heinz
Kamera: Matthew Libatique, ASC
Hudba: Jim Black, Gabe Hilfer
Hrajú : Natalie Portman, Vincent Cassel, Mila Kunis, Winona Ryder, Barbara Hershey
Foto: Bontonfilm

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.