ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Načo chodiť na benátske Lido?

logoV ostatných rokoch, sediac na benátskom Lide, s čoraz väčšou závisťou čítam vo filmových časopisoch program festivalu v Toronte. Kanaďania ho so zdravou drzosťou organizujú tak, aby sa prekrýval s tým benátskym. A pomaly, postupne, strhávajú pozornosť na seba. V Toronte a nie v Benátkach predstavia svoje novinky Natalie Portman, Sydney Pollack, Michael Moore, Claude Lelouche, Ridley Scott, Stephen Frears, filmári latiskoamerickí, ázijskí, škandinávski, stredoeurópski. Premietnu tu to najzaujímavejšie z Berlína, Cannes… a dokonca i z Benátok! Kto chce spoznať aktuálny stav svetovej kinematografie, mieri do Toronta. Tak teda načo chodiť na benátske Lido?

Umienie alebo zábava?
Keď sa v roku 1932 konal prvý benátsky filmový festival, nemal na svete veľkú konkurenciu. Európa, z ktorej ešte nacisti nevyhnali tých najlepších filmárov, bola centrom filmového umenia. Cez vojnu, po nej i v divokých rokoch šesťdesiatych prekonal benátsky festival búrlivý vývoj. Vždy však z neho vyšiel posilnený. To až špecifikom ostatného desaťročia sa stal masívny pokles záujmu ambicióznych fimárov o Benátky a Európu vôbec. Hollywoodske filmové hviezdy, herci, režiséri, autori to majú do Toronta bližšie ako za oceán. V Severnej Amerike sa tvorí nielen podstatná časť tržieb, ale sem upierajú zrak okrem distributérov i producenti a investori, tu môže mladý ambiciózny tvorca nájsť odbyt pre svoje námety, projekty, hotové filmy. Na Toronto zaostrujú pohľad aj tie najvplyvnejšie médiá. Preto sa Toronto stáva čoraz dôležitejším aj pre neamerických filmárov. Tak teda načo chodiť na benátske Lido?

BarberaRiaditeľ benátskeho festivalu Alberto Barberra (foto) nemá ako presmerovať globálne finančné toky. Zmeniť malé, romantické jadranské letovisko na tepajúce srdce filmového sveta je už dnes nemožné. A tak sa usiluje aspoň o to, čo možné je: uprednostňuje kvalitu pred kvantitou, orientuje sa na umenie a nie na zábavu, pokúša sa vyhľadávať formálne i obsahovo novátorské artové filmy. Podporujú ho v tom i medzinárodné poroty. Oceňujú snímky, ktoré nemajú nádej na komerčný úspech. Väčšina z nich sa do našich kín nedostane, nanajvýš na lokálne festivaly a do filmových klubov. No a v neposlednom rade: Benátky sú bližšie ako Toronto, krajšie ako Toronto a ponúkajú silnejší dojem letnej dovolenky ako Toronto!

Na dovolenkový oddych i kúpanie v mori skutočne bude čas. Veď 72. medzinárodný filmový festival v Benátkach v dňoch od 2. do 12. septembra ponúkne len 57 nových celovečerných a 15 krátkych filmov. Usporiadatelia ich vyberali spomedzi 3 193 prihlásených prác. Ďalších 20 festivalových filmov budú obnovné premiéry čerstvo zrekonštruovaných klasických diel svetovej kinematografie. Je dosť veľká odvaha, uvádzať ich popri novinkách, lebo festivalový divák sa nevyhne porovnávaniu. Na festivale sa podieľa 45 krajín, medzi nimi dokonca aj Vatikán, Afganistan, Čierna Hora, Katar a Kirgizsko. Slovensko ani Rusko – na rozdiel od Toronta – zastúpenie na benátskom Lide nemajú, Česká republika a Maďarsko len ako menšinoví koproducenti.

Venezia 72
Francofonia-Shooting-4V hlavnej súťaži nazvanej prosto Venezia 72 sa stretne 21 diel. Medzi nimi aj novinky známych tvorcov. Taliansky klasik Marco Bellocchio nakrútil drámu Sangue del mio sangue s Albou Rohrwacher ,v ktorej sa rola ušla i českému hercovi Ivanovi Franekovi. Amos Gitai sa do Benátok vracia s dvaapolhodinovým filmom Rabin, the Last Day o posledných dňoch vlády izraelského premiéra Jicchaka Rabina. Aj Jerzy Skolimowski je v Benátkach ako doma. Tentoraz prezentuje film o tom, čo znamená jedenásť minút v živote rôznych ľudí. S názvom 11 minút. Po úspechu s Faustom v roku 2011 sa do Benátok vracia aj ruský majster Alexander Sokurov s filmom o parížskom Louvri Francofonia (foto). Vo francúzsko-nemecko-holandskej koprodukcii rozpráva o dramatických osudoch umeleckých pokladov Louvru počas nacistickej okupácie. Pozornosť pútajú i celovečerný animovaný film Charlieho Kaufmana (Oscar za scenár Svit nepoškvrnenej mysle) s názvom Anomalisa a britsko-americká životopisná dráma The Danish Girl Toma Hoopera (Oscar za réžiu Kráľovej reči). Austrálsku drámu Looking for Grace nakrútila scenáristka a režisérka Sue Brooks (Vášeň v srdci) s Richardom Roxburghom a Radhou Mitchell. Americký filmár Drake Doremus privezie sci-fi Equals s Nicholasom Houltom, Kristen Stewart a Guyom Pearcom. Christopher Plummer, Bruno Ganz a Martin Landau hrajú v novinke Atoma Egoyana Remember o hľadaní nacistických zločincov. Američan Cary Fukunaga predstaví svoj film o afrických detských vojakoch Beasts of No Nation.

Súťažné snímky bude hodnotiť medzinárodná porota pod vedením mexického režiséra Alfonsa Cuaróna. Jeho Gravitácia otvorila benátsky festival predvlani. V porote, rozhodujúcej o Zlatých levoch, zasadnú aj poľský filmár Pawel Pawlikowski (Ida), nemecká herečka Diane Kruger (Nehanební bastardi), britská filmárka Lynne Ramsay (Musíme si pohovoriť o Kevinovi) či americká herečka a režisérka Elizabeth Banks (Ladíme 2). Ďalšími porotcami sú francúzsky scenárista a režisér Emmanuel Carrère (S Moliérom na bicykli), turecký filmár Nuri Bilge Ceylan (Zimný spánok), taliansky filmár Francesco Munzi (Čierne duše) a tchajwanský režisér Hou Hsiao-hsien (Let červeného balónika).

Horizonty
everestV stredu 2. septembra večer benátsky festival otvorí nesúťažná britsko-americká dráma islandského režiséra Baltasara Kormákura Everest (foto) o výstupe na najvyššiu horu sveta, ktorý sa premenil na tragédiu. Účinkujú v nej Keira Knightley, Robin Wright, Jake Gyllenhaal, Josh Brolin, Emily Watson a ďalšie hviezdy. Mimo súťaž uvidíme tiež thriller Go With Me švédskeho režiséra Daniela Alfredsona (Millenium) s Anthonym Hopkinsom a Rayom Liottom, kriminálnu drámu Black Mass Scotta Coopera s Johnnym Deppom a Benedictom Cumberbatchom či drámu o zneužívaní detí katolíckymi kňazmi Spotlight Thomasa McCarthyho s Michaelom Keatonom a Markom Ruffalom. Mimo súťaž uvedie svoj dokument Sobitije (v holandsko-belgickej koprodukcii) aj známy bieloruský filmár Sergej Loznica.

Porotu v súťaži prehliadky novátorských a priekopníckych diel Horizonty vedie americký režisér Jonathan Demme (Mlčanie jahniat). Jej devätnásť celovečerných a 15 krátkych filmov nakrútili prevažne arabskí, ázijskí a latinskoamerickí tvorcovia, ale nájdeme tu i americkú drámu Dita Montiela Man Down so Shiom LaBeufom a Garym Oldmanom či vojnovú drámu Krigen dánskeho scenáristu a režiséra Tobiasa Lindholma (Hon, Únos).

O cenu Lev budúcnosti – Cena Luigiho de Laurentiisa dotovanú sumou 100 000 dolárov sa bude uchádzať 22 debutantov. Víťaza určí porota pod vedením úspešného talianskeho filmára Saveria Costanza (Osamelosť prvočísel, Hladné srdcia). Na túto cenu ašpirujú aj snímky, uvádzané na sprievodných prehliadkach Týždeň filmovej kritiky a Dni autorov a interpretov. Prvá, organizovaná Národným syndikátom talianskych filmových kritikov, zaradila na program sedem debutov – aj z takých filmovo exotických krajín ako Nepál, pacifické súostrovie Vanuatu či grécko-turecká koprodukcia. Dni autorov a interpretov pripravuje Národná asociácia talianskych filmárov a na jej programe je dvanásť filmov. Medzi nimi i komédia Lolo v réžii herečky Julie Deply alebo rdinná dráma The Daughter v réžii Simona Stonea, v ktorej účinkujú Geoffrey Rush, Sam Neill a Anna Torv.

Staré a nestarnúce
amarcordPorota 26 študentov filmu z talianských vysokých škôl pod vedením talianskeho režiséra Francesca Patierna udelí ocenenia za najlepšie zreštaurované filmy v prehliadke Venezia Classici. Vo vynovenej podobe budeme môcť vidieť majstrovské diela ako Červenobradáč Akiru Kurosawu, Alexander Nevskij Sergeja Ejzenštejna, Amarcord Federica Felliniho (foto), Krásny Serge Claude Chabrola, Láska nie je hriech Ernsta Lubitscha, Saló alebo 120 dní Sodomy Piera Paola Pasoliniho a ďalších. Najmä tieto filmy bude uvádzať aj nové – ôsme festivalové kino prístupné verejnosti pod holým nebom zdarma v záhradách Casina. Úvodné slovo k predstaveniam obstarajú poprední talianski filmári ako Giuliano Montaldo, Giuseppe Tornatore, Gianni Amelio. Filmárskemu dorastu je určený aj štvrtý ročník série workshopov a prednášok Biennale College – Cinema.

Nedočkavcov možno 1. septembra vo festivalovom kine Darsena uspokojí mimoriadne predfestivalové premietanie zrekonštruovaného nedokončeného farebného filmu Orsona Wellesa Kupec benátsky, nakrúcaného v Benátkach roku 1969 s živým koncertom filmovej hudby talianskeho skladateľa Angela Francesca Lavagnina a špeciálnej rozšírenej verzie jeho ďalšieho filmu Othello, ktorý benátska Mostra uviedla v roku 1951. Sedemdesiaty druhý benátsky filmový festival ukončí v sobotu 12. septembra po vyhlásení výsledkov premiéra čínskej akčnej komediálnej drámy režiséra Guana Hu Lao pao er (Mr. Six).

O filmoch a cenách
tavernierAko každý rok festival rozdá aj čestné ocenenia za celoživotné dielo a prínos svetovej kinematografii. Čestného Zlatého leva získa francúzsky majster Bertrand Tavernier (foto), držiteľ Oscara za film Čistka (1981). Ocenenie Jaeger - LeCoultre Glory to the Filmmaker si príde prevziať Brian De Palma (Zjazvená tvár, Nepodplatiteľní, Carlitova cesta). Festival pri tejto príležitosti uvedie celovečerný dokument Noaha Baumbacha a Jake Paltrowa s názvom De Palma. Ocenenie Persol Tribute to Visionary Talent Award 2015 udelí festival režisérovi Jonathanovi Demmemu. Mimoriadnu cenu benátskeho Biennale odovzdajú mexickému režisérovi Arturovi Ripsteinovi pri príležitosť jeho päťdesiat rokov trvajúcej filmárskej kariéry. Ripsteinov najnovší film La calle de la amargura festival uvedie mimo súťaž. Storočnicu režiséra Maria Monicelliho zasa v centre festivalového diania pripomenie výstava výtvarných diel jeho dlhoročnej partnerky Chiary Rapaccini nazvaná Fantasmi.

Od 3. do 8. septembra sa v hoteli Excelsior, na terase ktorého sa pred 83 rokmi konal prvý benátsky festival, uskutoční 4. ročník medzinárodného filmového trhu so špeciálnym európskym a ruským koprodukčným trhom. Súčasťou trhu bude aj tradičný workshop Final Cut in Venice, usporiadaný v spolupráci s filmovými festivalmi v Amiens a Fribourgu, tentoraz zameraný na africké a arabské filmy. Ako po minulé roky, aj teraz budú môcť záujemcovia sledovať vybrané festivalové predstavenia prostredníctvom internetového streamu Sala Web (https://home.festivalscope.com/). Oficiálnym festivalovým rádiom sa na dobu trvania benátskej Mostry stane Radio Monte Carlo. Hlavnými partnermi festivalu sú tak ako vlani švajčiarska hodinárska firma Jaeger-LeCoultre a francúzska automobilka Renault.

Share/Save/Bookmark