ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Iba tieň niekdajšej slávy?

logo-2014-cinemaHoci krása Benátok je nesmrteľná, tohtoročný 71. medzinárodný filmový festival na benátskom Lide je skromnejší ako inokedy, bez mnohých sprievodných podujatí a výstav, dokonca i bez tradičnej Filmovej dediny so stánkami predajcov kníh, videa i oblečenia, zato s mnohými technickými nedostatkami, katastrofálnymi podmienkami pre novinárov (fatálne nezvládnuté zabezpečenie prístupu na internet, prostredníctvom ktorého sa tohto roku distribuujú všetky informácie i fotografie).

Dokonca i aristokratické značky Lamborgini či Lancia tohto roku vystriedal ako hlavný prepravca plebejský Renault – a červený koberec „zdobia“ modely Twingo! Prirodzene, nezažili sme zatiaľ ani záplavu skvelých filmov, plejádu filmových hviezd či davy nadšených fanúšikov. Najviac zo všetkého to pripomína ospalú regionálnu prehliadku.

Birdman
11410-Birdman 3 resizeÚvodným predstavením hlavnej festivalovej súťaže sa v stredu večer stala svetová premiéra trpkej komediálnej drámy mexického režiséra Alejandra G.  Iñárritu Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance). Michael Keaton hrá herca Riggana Thomsona. Pred rokmi ho preslávilo účinkovanie v hlavnej role filmov o superhrdinovi Birdmanovi. Birdman sa všemožne usiluje vymaniť z tieňa úspešnej postavy. Inscenuje na Broadwayi vážnu drámu, ktorú napísal a sám účinkuje v hlavnej role, ale vplyv Birdmana je silnejší, ako si uvedomuje a jeho odpor sa stáva donkichotským bojom proti sebaklamom, egoizmu, ilúziám a vlastnej neschopnosti. Jeho priateľa a producenta hrá komik Zach Galifianakis, kolegu – herca Mika Shinera Edward Norton, bývalú manželku Amy Ryan a dcéru, ktorá sa vrátila z protidrogového liečenia a pôsobí ako Rigganova asistentka si zahrala Emma Stone.
Michael Keaton si uvedomuje svoju podobu s postavou, veď sám sa preslávil rolou Batmana vo filmoch Tima Burtona. „Pravdupovediac, ešte som nehral postavu, ktorá by mi bola vzdialenejšia, ale úplne jej rozumiem, je veľmi komická, tragická, smiešna, vzbudzujúca súcit, hrozivá – to všetko naraz a pri tom všetkom hlboko ľudská.“ „V začiatkoch mojej kariéry som na vlastne koži spoznal život newyorských divadelných hercov,“ priznal Edward Norton, „a preto ma scenár hneď zaujal tým, ako výstižne opisuje divadelný svet v New Yorku.“

Prezident
12190-The President resizeFestivalovú prehliadku Orrizonti otvorila svetová premiéra drámy The President. Iránsky režisér Mohsen Makhmalbaf v gruzínsko-francúzsko-nemecko-britskej koprodukcii rozpráva príbeh diktátora fiktívnej krajiny, všemocného prezidenta, ktorý sa po revolučnom prevrate musí i s malým vnukom ukrývať vo vlastnej krajine a pokúša sa v preoblečení za potulného hudobníka dostať za hranice. „Po tom, čo sa udialo v krajinách, kde počas Arabskej jari zvrhli diktátorov či monarchov a tyraniu namiesto demokracie ovládol chaos, je zhasla nádej v mnohých ďalších doteraz neslobodných krajinách,“ vyhlásil Makhmalbaf. „Ak ľud postupuje voči zvhrnutým vládcom násilne, roztáča nekonečný kruh násilia a nenávisti. Neverím, že demokraciu možno nastoliť násilím.“ Režisér sa odvoláva nielen na inšpiráciu Arabskou jarou a kyjevským Majdanom, ale aj povestným filmom Tengiza Abuladzeho Pokánie. No viac ako o uveriteľný, presvedčivý a zábavný príbeh ide o metafory a tézy, ktorým chýba ľahkosť, objavnosť i poézia. Časť festivalového publika dávala najavo rozčarovanie znechuteným hlasným bučaním.

One On One
ONE ON ONE 1 resizeV podobnom duchu sa rozbehla aj prehliadka Giornate degli Autori – Venice Days, tradičné sprievodné podujatie, ktorú organizuje Associazione Nazionale Attivita' Culturali. Otvorila ju premiéra novinky Kima Ki-duka One On One o prostých ľuďoch, ktorí sa spoja v odpore proti násiliu. Predstavenie uviedol osobne slávny kórejský filmár. „Často ma obviňujú z toho, že moje filmy sú plné brutality a násilia,“ povedal. „No ten, kto ich pozerá s otvorenými očami vie, že násilie nezobrazujem samoúčelne. Odhaľujem jeho zdroje, chcem porozumieť jeho mechanizmom a hľadať spôsoby, ako žiť bez neho. Obávam sa však, že je zakódované príliš hlboko v nás, je súčasťou našej ľudskej podstaty. A – ako sa presvedčia i postavy môjho nového filmu – bojovať proti násiliu násilím je iba cestou k ďalšiemu násiliu.“
Foto: MIAC

Share/Save/Bookmark