Na Festivale inakosti kniha o erotike
Na 7. ročníku Filmového festivalu inakosti v Kine Lumière bude po prvýkrát verejne predstavená publikácia o erotike v slovenskej kinematografii pod názvom Eros, sexus, gender v slovenskom filme. Kniha je svojím zameraním i obsahom výnimočnou publikáciou v slovenskej filmovej teórii. Na festivale ju v sobotu 26. októbra 2013 o 19.30 hod. pred projekciou slovenského filmu Hana a jej bratia režiséra Vlada Adáska osobne uvedie autorka, filmová teoretička Eva Filová.
Publikácia Eros, sexus, gender v slovenskom filme pátra po existencii erotiky v slovenských filmoch, v ktorých po dlhé roky prevládal viac pud sebazáchovy než tvorivý princíp slasti. Dotýka sa viacerých tém, ktoré slovenskí tvorcovia vo svojich dielach otvárali v područí spoločensko-politických pomerov i osobných skúseností naprieč dejinami slovenskej kinematografie od roku 1921 až po súčasnosť. Autorka v knihe skúma prvý filmový bozk vo filme Jánošík Jaroslava Siakeľa s prihliadnutím na okolnosti jeho vzniku, sleduje motívy previazané s erosom, ktorý sa v slovenskom filme stvárňoval cez tanec, snívanie či šialenstvo. Venuje sa tiež otázkam exportu a importu erotiky na konci 60. rokov minulého storočia, folkloristickému erotizmu i mocenským praktikám zo 70. rokov, ktoré sa premietli do sexistického jazyka. V publikácii neobchádza ani rodové stereotypy pred a po roku 1989, zviditeľňovanie inakosti a homoerotickej lásky.
Eva Filová sa problematike rodu, politike tela a erotike v slovenskej kinematografii venuje dlhodobo. Jej publikácia je prepracovanou a doplnenou verziou diplomovej a dizertačnej práce z Katedry audiovizuálnych štúdií VŠMU, kde pôsobí dodnes ako pedagogička. Jej zámerom bolo systematicky zmapovať a preskúmať doteraz neprebádanú oblasť v našej historiografii. „Kniha je zložená z tematicky a motivicky uzavretých kapitol, ktoré fungujú svojbytne, ale zároveň na seba časovo nadväzujú. To vyžadovalo odlišné prístupy aj metodologické východiská. Vychádzala som na jednej strane z dobových zdrojov, teda z dokumentov súvisiacich s literárno-dramaturgickou prípravou filmov, z hodnotiacich referátov a recenzií, jednak zo štatistických, etnografických, psychoanalytických,postštrukturalistických či feministických teórií,“ povedala Filová o svojej publikácii v mesačníku o filmovom dianí na Slovensku Film.sk. Podľa nej kľúčom k výberu filmov do knihy nebola „kvalita filmov, ale tematické či motivické príbuznosti, napríklad ak sa ľudia ke¬dysi zoznamovali prostredníctvom inzerátov, zau¬jímalo ma, v ktorých filmoch a akým spôsobom dochádza k takejto situácii, či vyvoláva komický, alebo trápny efekt a ako to celé dopadne.“
Jednotlivé kapitoly knihy ilustruje výber unikátnych, tematicky vyberaných a doteraz minimálne publikovaných fotografií z fotoarchívu SFÚ, čitatelia sa zoznámia s mnohými neznámymi fotografiami z filmov Pacho, hybský zbojník, Muž, ktorý luže, Eden a potom, Vtáčkovia, siroty a blázni, Sladký čas Kalimagdory, Naši pred bránami, Páni sa zabávajú, Tisícročná včela, Dovidenia v pekle, priatelia i mnohých ďalších. Na titulnej strane knihy je fotografia z filmu Postav dom, zasaď strom.
Publikáciu Eros, sexus, gender v slovenskom filme vydal Slovenský filmový ústav (SFÚ) na 251 stranách. Zakúpiť si ju je možné v oficiálnej predajni SFÚ – Klapka.sk, na jej internetovej stránke www.klapka.sk, v Kine Lumière a v ďalších vybraných kníhkupectvách. Na FFi si ju bude možné kúpiť za zvýhodnenú cenu.