Na Festivale inakosti kniha o erotike

50 SFU resizeNa 7. ročníku Filmového festivalu inakosti v Kine Lumière bude po prvýkrát verejne predstavená publikácia o erotike v slovenskej kinematografii pod názvom Eros, sexus, gender v slovenskom filme. Kniha je svojím zameraním i obsahom výnimočnou publikáciou v slovenskej filmovej teórii. Na festivale ju v sobotu 26. októbra 2013 o 19.30 hod. pred projekciou slovenského filmu Hana a jej bratia režiséra Vlada Adáska osobne uvedie autorka, filmová teoretička Eva Filová.

Publikácia Eros, sexus, gender v slovenskom filme pátra po existencii erotiky v slovenských filmoch, v ktorých po dlhé roky prevládal viac pud sebazáchovy než tvorivý princíp slasti. Dotýka sa viacerých tém, ktoré slovenskí tvorcovia vo svojich dielach otvárali v područí spoločensko-politických pomerov i osobných skúseností naprieč dejinami slovenskej kinematografie od roku 1921 až po súčasnosť. Autorka v knihe skúma prvý filmový bozk vo filme Jánošík Jaroslava Siakeľa s prihliadnutím na okolnosti jeho vzniku, sleduje motívy previazané s erosom, ktorý sa v slovenskom filme stvárňoval cez tanec, snívanie či šialenstvo. Venuje sa tiež otázkam exportu a importu erotiky na konci 60. rokov minulého storočia, folkloristickému erotizmu i mocenským praktikám zo 70. rokov, ktoré sa premietli do sexistického jazyka. V publikácii neobchádza ani rodové stereotypy pred a po roku 1989, zviditeľňovanie inakosti a homoerotickej lásky.  

Eros Filová resizeEva Filová sa problematike rodu, politike tela a erotike v slovenskej kinematografii venuje dlhodobo. Jej publikácia je prepracovanou a doplnenou verziou diplomovej a dizertačnej práce z Katedry audiovizuálnych štúdií VŠMU, kde pôsobí dodnes ako pedagogička. Jej zámerom bolo systematicky zmapovať a preskúmať doteraz neprebádanú oblasť v našej historiografii. „Kniha je zložená z tematicky a motivicky uzavretých kapitol, ktoré fungujú svojbytne, ale zároveň na seba časovo nadväzujú. To vyžadovalo odlišné prístupy aj metodologické východiská. Vychádzala som na jednej strane z dobových zdrojov, teda z dokumentov súvisiacich s literárno-dramaturgickou prípravou filmov, z hodnotiacich referátov a recenzií, jednak zo štatistických, etnografických, psychoanalytických,postštrukturalistických či feministických teórií,“ povedala Filová o svojej publikácii v mesačníku o filmovom dianí na Slovensku Film.sk. Podľa nej kľúčom k výberu filmov do knihy nebola „kvalita filmov, ale tematické či motivické príbuznosti, napríklad ak sa ľudia ke¬dysi zoznamovali prostredníctvom inzerátov, zau¬jímalo ma, v ktorých filmoch a akým spôsobom dochádza k takejto situácii, či vyvoláva komický, alebo trápny efekt a ako to celé dopadne.“

 

Jednotlivé kapitoly knihy ilustruje výber unikátnych, tematicky vyberaných a doteraz minimálne publikovaných fotografií z fotoarchívu SFÚ, čitatelia sa zoznámia s mnohými neznámymi fotografiami z filmov Pacho, hybský zbojník, Muž, ktorý luže, Eden a potom, Vtáčkovia, siroty a blázni, Sladký čas Kalimagdory, Naši pred bránami, Páni sa zabávajú,  Tisícročná včela, Dovidenia v pekle, priatelia i mnohých ďalších. Na titulnej strane knihy je fotografia z filmu Postav dom, zasaď strom.

 

Publikáciu Eros, sexus, gender v slovenskom filme vydal Slovenský filmový ústav (SFÚ) na 251 stranách. Zakúpiť si ju je možné v oficiálnej predajni SFÚ – Klapka.sk, na jej internetovej stránke www.klapka.sk, v Kine Lumière a v ďalších vybraných kníhkupectvách. Na FFi si ju bude možné kúpiť za zvýhodnenú cenu.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.