Ratchet a Clank: Strážcovia galaxie (Ratchet & Clank)

ratchetclankInformačné technológie zmenili náš svet, spôsob života i kultúru viac ako si myslíme. Nejde len o komunikačné prostriedky a cesty informácií, ale aj o všestrannú podporu jednotlivca, ktorý dnes má takmer nehatené možnosti sebarealizácie. Nielen preto, že na internete nájde takmer všetko podľa svojho vkusu a nie je odkázaný na ponuky predajní s hudobnými nosičmi, videodiskami či knihami. Zmenil sa i spôsob konzumácie obsahu. Čoraz viac ľudí dáva prednosť aktívnej spolutvorbe pred pasívnym prijímaním, pričom i čas samotnej konzumácie si volia sami. Najlepším dôkazom sú videohry, dnes azda najväčší, technologicky i finančne najdôležitejší segment zábavného priemyslu.

Ak prvé videohry nachádzali inšpiráciu v populárnych filmoch, dnes bezradní impotentní filmoví tvorcovia čoraz častejšie zúfalo lovia nápady vo svete hier. Občas sa potom stane, že kým slávna hra, ktorá hlboko ovplyvnila aj filmovú zábavu, nadobudne svoju kinematografickú adaptáciu, pôsobí neoriginálne len preto, že postavy, zápletka i humor už poznáme z mnohých iných filmov a zdajú sa nám ošúchané. Najnovšie k adaptáciám Angry Birds a Warcraft v našich kinách pribudli Ratchet a Clank.

Ratchet-a-Clank 01Na jeseň roku 2002 uviedla kalifornská spoločnosť Insomniac videohru pre platformu PlayStation Ratchet & Clank. Akčná sci-fi strieľačka sa odohrávala v ďalekej galaxii Solana a jej hrdinami boli malý lombax, líške podobný antropomorfný tvor Ratchet a robot Clank. Zručný no trochu chaotický mechanik Ratchet je sirota, adolescent, snívajúci o kariére veľkého bojovníka, ochrancu galaxie. Clank je nepodarok. Pôvodne mal byť hrozivým bojovým strojom, lenže je príliš malý, príliš citlivý a priateľský, príliš rozumný a samostatný, so zmyslom pre morálku, iróniu a sarkazmus. Už v prvej hre nechýbali ich nepriateľ Drek, spriadajúci úklady proti každému a všetkým – a hromotĺcky kapitán Qwark, najslávnejší z ochrancov galaxie, figurujúci niekedy ako spojenec, inokedy ako protivník. Oboch spája komická samoľúbosť, egoizmus a zaslepenosť. Neznamená to však, že by neboli nebezpeční. Drekovým poskokom a jeho hlavnou zbraňou je strašný bojový robot Victor Von Ion. Má však zásadnú slabosť: nie je odolný voči vode. Najnebezpečnejším je génius, vedec, ktorý sa pridal na stranu zla: Doctor Nefarious. Paradoxne sme sa už na plátnach kín skôr stretli s jeho paródiou v podobe doktora Nefaria zo série Ja, zloduch.

Ratchet-a-Clank 04Hra Ratchet & Clank slávila úspechy aj u odbornej kritiky a dodnes jej pribudlo trinásť pokračovaní. Žiaden div, že o sliepočku nesúcu zlaté vajcia čoskoro prejavil záujem Hollywood, vzdialený len na skok od Burbanku, kde spoločnosť Insomniac sídli. Podľa pôvodných predstáv mal Guillermo Del Toro režírovať hraný veľkofilm s hviezdnym obsadením a mnohými digitálnymi efektmi. Neskôr sa spomínali ďalšie mená ako Jon Favreau, Brett Ratner, Joss Whedon či Michael Bay. Napokon bolo všetko inak. Adaptácia populárneho herného fenoménu dostala podobu lacnej digitálne animovanej vedecko-fantastickej akčnej komédie pre celú rodinu s ťažiskom na videodistribúcii. Film s výrobnými nákladmi okolo 20 miliónov dolárov sa dostal do svetových kín na sklonku apríla tohto roka. Nesprevádzala ho žiadna výrazná propagačná kampaň, čomu zodpovedajú nízke tržby len 12,4 milióna. Skutočnú žatvu producenti plánujú až na august, keď sa začne všemožnými kanálmi vrátane DVD a BD distribuovať video.

ratchet-clankZmena podnikateľského zámeru sa prejavila v úsporách výdavkov na scenáristov i režisérov. Z trojice autorov scenára má významnejšiu scenáristickú prax len Gerry Swallow, podpísaný pod Dobou ľadovou 2. Kanaďan Kevin Munroe síce režíroval animované Ninja korytnačky i hraný horor Lovec príšer, ale so scenármi veľa skúseností nemá. Jeho spolurežisérkou bola krajanka Jericca Clelandová s praxou kameramanky. Spolupracovala pri nakrúcaní animovaných filmov Hľadá sa Nemo a Vesmírni opičiaci, no Ratchet a Clank je jej režisérskym kinodebutom. O tom, že ich dielu veľmi nedôveruje ani slovenský distributér svedčí fakt, že ho uvádza len v klasickej verzii, hoci vzniklo v 3D. Naháňačky a súboje v galaxii Solana sú vďačné motívy pre priestorový stereoskopický obraz, v slovenských kinách si ho však neužijeme. Aj slovenský dabing (mimochodom, celkom príjemný, vtipný a hravý) naznačuje, že distribúcia mieri najmä na predškolákov bez nárokov. Zaujímavé by však mohlo byť i pôvodné, mierne sebaironizujúce znenie s Paulom Giamattim, Johnom Goodmanom, Rosario Dawsonovou a Sylvestrom Stallonom...

Ratchet-a-Clank 05Slávnu a skvele zarábajúcu predlohu sa podnikatelia s filmovými snami rozhodli adaptovať do čo najlacnejšej filmovej podoby. Touto producentskou rozdvojenosťou je poznačený celý film. Herná predloha s miliónmi spokojných fanúšikov je nielen úspešná, ale zasiahla už viacero generácií, takže film môže rátať aj s nostalgiou a skutočne rodinnými návštevami kín. Lenže výsledok má podobu nízkorozpočtovej animovanej zábavy s nenápaditým, neoriginálnym príbehom, neobratne vyrozprávaným prostredníctvom bradatých klišé a otrepaných gagov, ktoré aj klasickú dĺžku 94 minút chvíľami menia na drsnú skúšku diváckej trpezlivosti. Prvoplánovosť, vyhýbanie sa zložitejším rozprávačským postupom i náročnejším myšlienkam – a predovšetkým nahradenie hráčskej aktivity bezmocnou diváckou pasivitou, keď si divák ani len nemôže videné interpretovať sám podľa seba (lebo nie je čo) – sú drastickejším posunom ako lacná podoba. Pri tom kdesi bez náhrady zanikol i pôvabný svojrázny humor hernej predlohy. Nahradil ho humor vypreparovaný, bezpohlavný a schematický neurčitý, skôr trápny ako vtipný.

Ratchet-a-Clank 12Spod priemeru film ťahá nahor to, čo prišlo z hry. Prostredia i nápadité výtvarné riešenia dýchnu radosťou z tvorby a hry, animácia je síce pragmaticky úsporná, ale nepochybne funkčná, zbrane a technické hračky sú roztodivné a bláznivé, zápletka o malom dospievajúcom outsiderovi a rojkovi, ktorý dostane príležitosť zasiahnuť do veľkých celogalaktických dejín, si zachoval isté naivné kúzlo i pátos a postavy ostali dostatočne bizarné, šialené, hoci azda až príliš jednoduché, bez ambície prerásť z figúrok do mnohovrstevnatých charakterov.

Výsledok pôsobí tak, ako keby štúdiá chceli zúročiť materiál, vyprodukovaný za štrnásť rokov pre hernú sériu bez toho, že by museli investovať do skutočných filmárov, scenáristov a režisérov. Ak snímku Ratchet a Clank: Strážcovia galaxie chápeme takto – ako nízkorozpočtový derivát či recyklát – treba pripustiť, že je to recyklát celkom vydarený, s niekoľkými zábavnými momentmi. No ak by sme na ňu aplikovali filmové kritériá, hodnotenie by muselo byť o riadny kus drsnejšie.

Ratchet-and-ClankRatchet a Clank: Strážcovia galaxie (Hongkong-Kanada-USA 2016)
Ratchet & Clank
94 minút.
Scenár: T.J. Fixman, Kevin Munroe, Gerry Swallow. Réžia: Kevin Munroe, Jericca Cleland. Kamera: Anthony Di Ninno. Strih: Braden Oberson. Hudba: Evan Wise. V slovenskom znení účinkujú: Roman Ferienčík, Andrej Hryc, Marek Majeský, Vladimír Kobielsky, Juraj Predmerský a ďalší.
Slovenská premiéra 23. júna 2016
Foto: Continental film

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.