ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Európske zákutia vdýchnu život košickému Kinu Slovan

ArtFilmKosicelogo resizeJednou z unikátnych kinosál počas 24. Art Film Festu (17. - 25. jún) sa stane košická Historická radnica. Vzácne zachovalá klasicistická budova priamo v centre metropoly východného Slovenska sa premení na malé centrum európskej kinematografie. Organizátori festivalu sa totiž rozhodli práve do niekdajšieho Kina Slovan, ktoré tu v minulosti sídlilo, umiestniť programovú sekciu filmov Európske zákutia.

Spomínaná sekcia získala prestížny patronát – pod svoje ochranné mediálne krídla si ju vzala Televízia JOJ. „Skupina JOJ vníma Art Film Fest ako prestížny medzinárodný filmový festival s bohatou históriou. Ako mediálny partner podujatia chceme, aby naša podpora bola nielen významná, ale aj zmysluplná. Preto sme si vzali pod patronát sekciu európskych filmov s názvom Európske zákutia, ktoré sa budú na festivale v Košiciach premietať v kinosále s označením JOJ Cinema,” 11minut resizeprezradil Marcel Grega, generálny riaditeľ JOJ Group. Spolupráca najvýznamnejšieho slovenského filmového festivalu s Televíziou JOJ, sa však nekončí iba symbolickým premenovaním jednej z kinosál. TV JOJ sa navyše rozhodla prepísať históriu Art Film Festu pridaním ďalšej vzácnej sošky do plejády festivalových ocenení: „Najlepší európsky film podľa diváckeho výberu oceníme  festivalovou cenou slovenského publika JOJ Cinema 2016,” prezradilo vedenie televízie.

V rámci Európskych zákutí si návštevníci Art Film Festu vychutnajú najlepší film z Berlinale, ocenený Zlatým medveďom, Požiar na mori (Fuocoammare/ Fire at Sea), ale aj koncepčne unikátny poľsko-írsky film 11 minút (11 minutes), či divácky úspešný taliansko-francúzsky titul Oslnení slnkom (A Bigger Splash) a mnohé ďalšie skvelé filmové lahôdky z európskej kuchyne...

Filmy Európskeho zákutia

„Pohybujeme sa po tenkom ľade. Kráčame po okraji priepasti. Na každom rohu číha niečo nečakané, nepredstaviteľné. Budúcnosť je len naša predstava. Nič nie je isté – ani nasledujúci deň, ani ďalšia hodina, dokonca ani najbližšia minúta. Všetko môže skončiť náhle, v najmenej očakávanom okamihu",  hovorí Jerzy Skolimowski režisér filmui 11 minút. Film s originálnou umeleckou koncepciou predstavuje v paralelných dejových líniách jedenásť minút zo života niekoľkých obyvateľov Varšavy. Skôr než sa ultimatívne zavŕši sledovaná časomiera, kruh osudových udalostí sa prepojí životmi niekoľkých mníšok, lekárky na pohotovosti a ďalších osôb, ktoré križujú mestské námestie, netušiac, že kráčajú v ústrety nečakanej katastrofe.

Istanbul ovláda politické násilie. Vplyvný policajný úradník Hamza ponúkne Kadirovi podmienečné prepustenie z väzenia. Musí však prijať prácu v novej spravodajskej skupine mestských smetiarov. Kadir súhlasí a začne v chudobných štvrtiach zbierať odpadky, v ktorých potom hľadá stopy po bombách. Časom zistí, že neďaleko žije jeho mladší brat Ahmet, ktorý z úradnej moci odstraňuje túlavých psov. Ten však nemá záujem o súrodenecký vzťah, čo je voda na mlyn Kadirovej konšpiračnej teórii o „pravom dôvode“ Ahmetovoho nezáujmu. O tom hovorí turecký film Šialenstvo Emina Alpera.

Belgický film Belgika Felixa van Groeningena sa zaoberá príbehom dvoch bratov. Charizmatický a temperamentný Frank je manžel, otec, ale aj nenapraviteľný sukničkár. Ambiciózny, ale neskúsený Jo je majiteľom baru Belgica. Dajú sa dohromady, aby spoločný bar premenili na neviazaný priestor podmanivej hudby, večne mladých ľudí a nikdy nekončiacej zábavy... až kým nezistia, že viesť takýto cool podnik je nad ich profesionálne i súkromné sily, ale aj schopnosti. Čo je ešte horšie, Belgica rozvráti aj ich osobné a rodinné vzťahy.Film, ktorý sa stal jednou z udalostí tohtoročného Sundance, predstavuje euforický zážitok z najžiadanejšieho nočného klubu v Bruseli.

Oslneníslnkom resizeOslenení slnokom je názov snímky Lucu Guadagniniho. Horúce leto, ostrov Pantelleria. Tu trávi svoj voľný čas, ukrytá pred verejnosťou, rocková hviezda Marianne, trpiaca momentálnou hlasovou indispozíciou. Idylku s mladším priateľom Paulom naruší príchod kamaráta a bývalej lásky Harryho s jeho mladučkou dcérou Penelope. Štvorica si na pohľad rozumie, ale horúcu letnú pohodu začne postupne rozbíjať vzrastajúce napätie, túžba a žiarlivosť, ktoré vyústia v nečakanú tragédiu. Erotický triler, voľne inšpirovaný klasickým Bazénom bol uvedený v hlavnej súťaži na MFF Benátky 2015.

Dvanásťročný Samuele žije na ostrove v Stredozemnom mori, ďaleko od pevniny. Ako všetci chlapci jeho veku, ani on nejde vždy do školy, ale radšej sa túla a venuje svojim záľubám. Lenže toto nie je obyčajný ostrov. Už dlhé roky je cieľom mnohých mužov, žien a detí, ktoré sa sem chcú doplaviť na rôznych plavidlách z Afriky. Nesie názov Lampedusa a stal sa metaforou pre utečencov do Európy, zosobnením nádeje, utrpenia a osudov stoviek tisícok emigrantov. Taliansky režisér Gianfranco Rosi nazval snímku Požiar v noci. Pozorovanim každodenného života približuje divákovi ostrov realisticky i symbolicky.

Anglický tvorca Ben Hopkins vo filme Stratený v Karastane vytvoril v tandeme so známym Pawlom Pawlikowskym (režisérom Oscarovej Idy) satirickú komédiu o medzinárodnom filmovom biznise, ktorú niektorí kritici označili za dielo, v ktorom sa „spojil Borat so Spomienkami na hviezdny prach Woodyho Allena“. Je to zábavná snímka o britskom režisérovi Emilovi Foresterovi, ktorý prijme pozvanie uviesť svoju retrospektívu na festivale vo fiktívnom štáte Karastan. Po príchode prežije sériu bizarných situácií, až napokon dostane ponuku od diktátorského prezidenta na sfilmovanie najväčšieho epického diela o histórii Karastanu. Polichotený Emil súhlasí, netušiac, na čo vlastne kývol.

Zradca medzi nami tak nazvala svoj film anglická režisérka Susanna White. Mladý britský pár Perry a Gail si užíva dovolenku. Jedného dňa sa zoznámia s ruským zbohatlíkom, ktorému o život usiluje ruská mafia. Rus sa chce spojiť s britskou tajnou službou a dúfa, že prostredníctvom mladého páru sa mu to podarí. Nikto však netuší, čo vie, a aké dôvody ho k tomu vlastne vedú.

Taliansky tvorca Matteo Garrone pod názvom Rozprávka rozprávok nakrútil divácky vďačný a výpravne atraktívny film, ktorý sa inšpiroval dávnymi fantastickými príbehmi zo začiatku 17. storočia, ako ich zachytil neapolský básnik Giambattista Basile. Traduje sa, že z jeho diela neskôr čerpali všetci slávni európski rozprávkari. V troch príbehoch vystupujú šľachtici a panovníci, princovia a princezné s rôznymi slabosťami, túžbami a trápeniami. Ale sú tu prítomné aj rôzne podivné bytosti, nadprirodzené a čudesné živočíchy. Jednotlivé príbehy ako celok vytvárajú pozoruhodnú barokovú mozaiku s ohromnou výtvarnou kulisou.

Píše sa rok 2008 vo filme francúzskeho režiséra Christopha Barratiera Outsider. Svetová ekonomika sa ocitla v najhoršej kríze od roku 1929. Za prvý, ale najextravagantnejší, škandál, ktorý otriasol svetovými finančnými trhmi, je údajne zodpovedný jediný človek – burzový maklér Jérôme Kerviel. Najväčšia banková strata v dejinách (takmer 5 miliárd eur!) vznikla vo francúzskej banke Société Générale a bola pripísaná tomuto tichému, iba 31-ročnému zamestnancovi, ktorý v lete 2000, po absolvovaní Lyonskej univerzity, nastúpil do banky ako obyčajný úradník. Nikto nemohol tušiť, že sa tento nenápadný chlapec odváži zájsť tak ďaleko, a to tak rýchlo.Napínavý, bravúrne nakrútený a divácky príťažlivý film vznikol podľa skutočných udalostí.
 
Elisabeth žije so svojou 20-ročnou dcérou Elodie v idylickom dome na belgickom vidieku. Keď sa dcéra nevráti domov, nie je znepokojená, pretože mala prespať u priateľky. Šokovaná zostane až vtedy, keď ju polícia informuje, že Elodie opustila krajinu, aby sa pridala k Islamskému štátu. Po objavení videa zistí, že dcéra viedla dvojitý život. Nevie pochopiť, prečo sa dcéra rozhodla takto radikálne zmeniť nielen svoj, ale aj jej život. Napriek varovaniam úradov sa rozhodne Elodie hľadať a začne v Turecku. Známy režisér Rachid Bouchareb vo filme Cesta do Istanbulu zobrazuje horúcu a aktuálnu tému.

Vo filme Z druhej strany Zrinka Ogresta žije zdravotná sestra Vesnas dvomi dospelými deťmi v Záhrebe. Syn je ženatý a čaká s manželkou druhé dieťa. Dcéra je zasnúbená, takže všetko vyzerá byť v poriadku. Vesna prišla do Záhrebu pred 20 rokmi, aby zabudla na vojnu v Bosne a činy svojho manžela Žarka. Lenže jedného dňa sa v telefóne ozve Žarkov hlas a zabudnuté pocity nenávisti, lásky, nádeje a zhnusenia sa opäť ohlásia. Môže ešte vôbec niekedy dôverovať mužovi, ktorý spôsobil jej a mnohým iným ľuďom také veľké utrpenie?

Poľnohospodársky veľtrh v Paríži je pre Bruna absolútnym vrcholom roka, čo v jeho ponímaní znamená ochutnávku najlepších francúzskych vín a neviazanú zábavu. Jeho otec Jean má však iný cieľ – vyhrať prestížnu cenu so svojím šľachteným býkom. Bruno však už má po krk farmárskej driny a rozhodne sa opustiť rodinný biznis. Jean ho má rád, a preto ho zoberie na ozajstnú vinársku okružnú cestu francúzskym vidiekom. Dvojica tvorocov Benoit Delépine a Gustave Kervern sa týmto problémom zaoberajú vo filme Saint Amour. Je to citlivý a humorný obraz vzťahu otca a syna. Upozornenie pre fajnšmekrov – v cameo úlohe sa objaví aj známy spisovateľ a filozof Michel Houellebecq. Film bol uvedený v oficiálnom výbere na Berlinale 2016.

Hrdina filmu Schneider vs. Bax Holanďana Alexa van Warmerdama je nájomný vrah.Dostane objednávku presne v deň svojich narodenín. Jeho najnovším objektom je spisovateľ Ramon Bax. Veľmi sa mu do toho nechce, ale po uistení, že akciu bezpečne ukončí ešte pred obedom, čiže stihne manželke pomôcť s narodeninovou oslavou, zákazku prijme. Rutinná akcia sa čoskoro zmení na čudesný kolotoč klamstiev, bizarných náhod, nesprávnych rozhodnutí, zlých načasovaní a veľmi draho vykúpených omylov.

Poľský režisér Tomasz Wasilewski vo filme Spojené štáty lásky predostiera sugestívny portrét štyroch žien v provinčnom poľskom mestečku začiatkom 90. rokov. Agátu priťahuje kňaz, ktorého tajne pozoruje. Riaditeľka Iza má už dlhší čas vzťah so ženatým lekárom. Učiteľka ruštiny Renata túži po vzťahu s mladou susedkou Marzenou, ktorá vyučuje športový tanec. A Marzena sníva o kariére medzinárodnej modelky. Dráma, snímaná v studených farbách a tlmených obrysoch, predstavuje reflexiu o pokusoch uniknúť z prostredia bezútešnosti a nenávisti – tela, človeka, spoločnosti. Témou je agónia spoločnosti, ktorej predchádza emocionálne zmrzačenie individuality.
 
 Viac: http://artfilmfest.sk/


    


    


    

Share/Save/Bookmark