Májový víkend venovaný francúzskemu filmu

Lumierelogo resizeUž v piatok 27. mája sa v bratislavskom Kine Lumière začne Francúzsky víkend, ktorý počas troch dní predstaví osemnásť frankofónnych filmov s dôrazom na žánrovú a tematickú pestrosť. Podujatie ponúkne filmy pre všetky vekové kategórie, pre deti aj ich rodičov, pre tínedžerov i dôchodcov. Program tvoria známe i menej známe diela z obdobia posledných rokov, doplnené o tri klenoty zo zlatého fondu svetovej kinematografie.

„Francúzska kinematografia je dlhodobo zastúpená v programe Kina Lumière, napriek tomu môže byť pre diváka užitočné pozrieť si v krátkom čase na malom priestore zaujímavé nové tituly, aj overené klasiky. A keďže je pri svojom objeme produkcie mimoriadne rôznorodá, dá sa to povedať aj o našom výbere,“ hovorí filmový teoretik Michal Michalovič, zostavovateľ programu Francúzskeho víkendu a kurátor archívneho kina SFÚ Filmotéka. „Do programu sme nechceli Love resizevybrať zopár filmov, vyhovujúcich čo najväčšej skupine divákov, pretože takto koncipovaný program býva často rozpačitý. Skôr sme sa pokúsili predstaviť si rôzne skupiny divákov, ktoré by sa mohli vybrať do kina na francúzsky film. Tak sa do programu dostali filmy pre deti, tínedžerov, pre milovníkov starších, no dodnes moderných a fascinujúcich filmov, ako aj pre odvážnejších divákov, ktorí sa neboja nechať sa filmom ´vyrušiť´.“

 

Kolekciu tvorí pätnásť súčasných filmov a tri diela z histórie svetovej kinematografie. Premietne sa svetoznámy film Hirošima, moja  láska (1959) nakrútený na námet románu Marguerite Durasovej, ktorý patrí k míľnikom modernej svetovej kinematografie. Ide o filmovú báseň Alaina Resnaisa o láske a jej zmare, o večnej sile citu a o neodvratnosti zabudnutia. Ďalej sa premietne jeden z najpôvabnejších detských filmov Gombíková vojna (1962) režiséra Yvesa Roberta, ktorého okúzľujúci humor, skvelá réžia a bezprostredné výkony detských hercov si stále dokážu podmaniť nové generácie. V programe je aj film Denník komornej (1964), prvá spolupráca režiséra Luisa Buñuela a scenáristu Jeana-Clauda Carrièra. Film je voľnou adaptáciou románu Octava Mirbeaua a premietne sa v dvojprograme s filmom režiséra Benoîta Jacquota Denník komornej, ktorý podľa rovnakej predlohy nakrútil minulý rok.

 

Francúzsky víkend ponúkne aj dve predpremiéry. „Ešte pred oficiálnou  distribučnou premiérou uvedieme filmy Mikrób a Gasoil (2015) Michela Gondryho, netradičný dobrodružný road trip dvoch tínedžerov, a modernú rozprávku o túžbe, vášni, nádeji, láske a smrti Marguerite a Julien (2015) od Valérie Donzelliovej, ktorej scenár pôvodne napísal Jean Gruault pre Françoisa Truffauta,“ upozorňuje na zaujímavosti programu Michal Michalovič. Počas víkendu budú uvedené aj dva filmy mladej režisérky Mie Hansen-Løve Prvá láska (2011) a Eden (2014) z prostredia umelcov francúzskej elektronickej tanečnej hudby, ktorá sa preslávila v 90. rokoch 20. storočia ako tzv. french touch, a tiež nostalgická tragikomédia Turné (2010) v réžii Mathieua Amalrica o turné americkej kabaretnej skupiny New Burlesque po Francúzsku.

 

Program podujatia je zostavený veľmi ústretovo predovšetkým k rodičom a deťom, ktorí majú záujem stráviť sobotné popoludnie v kine. „Za jeden z vrcholov víkendu považujem dvoj-projekciu, ktorú sa nám podarilo zorganizovať aj vďaka ochote zamestnankýň Francúzskej školy v Bratislave. V sobotu poobede premietneme animovaný film Malý princ (2015), pričom rodičom ponúkame možnosť nechať deti v sále pod dozorom a zájsť do vedľajšej sály na snímku V tieni žien (2015) Philippa Garrela, film, pri ktorom francúzska kritika priadla blahom. Philippe Garrel nie je v našich končinách príliš známy, no vo Francúzsku má renomé jedného z najuznávanejších tvorcov z obdobia po novej vlne,“ odporúča zo sobotňajšieho programu Michalovič. Pre detského diváka dáva do pozornosti aj animovanú rozprávku O myške a medveďovi (2012), ktorá sa premietne v nedeľu.

 

Program uzavrie zatiaľ posledný film provokatívneho režiséra Gaspara Noého Love (2015), ktorý podobne ako aj jeho predchádzajúce filmy rozdeľuje obecenstvo na priaznivcov a odporcov. Podľa Michaloviča ide o film, ktorý tomu, „kto sa odváži nakuknúť pod povrch obrazu, môže ponúknuť pozoruhodný zážitok“.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.