ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Art Film Fest a sedem súťažných filmov

Art Film Fest logoNa festivale Art Film Fest okrem toho, že šesť súťažných celovečerných hraných filmov už máme za sebou, bol napríklad krst knihy Film voľný ako verš režiséra Eduarda Grečnera, diskusia na tému Žánrová absencia vslovenskej kinematografii – Áno alebo Nie ?, ktorá napriek mnohým podnetným diskusným príspevkom, recept, ako oživiť našu kinematografiu, nepriniesla. Besedy sú síce nutné, ale ono to musí prísť samé, z čisto jasného neba, nečakane. Ak sa objaví výrazný talent, ten (neviem prečo) vždy má aj nasledovníkov. Vždy to tak bolo.

Trochu vzruchu do upršaných Trenčianskych Teplíc priniesla aj ukážka z filmu Rytmus -Sídliskový sen za účasti hlavného aktéra, ktorý bol vďačným terčom fotoreportérov. Vraj sa mnohí čudujú, že Rytmus dovolil toľko o sebe povedať a on sám vyhlásil: “Sám som sa takto ešte nevidel“. Počkáme si na film a potom sa môžeme pridať k tým, čo sa čudujú alebo ku skupine, ktorá to očakávala.

Ukážka z Nového Zélandu a Guatemaly
Cierny resizeDrsný, no i zábavný je súťažný film z Nového Zélandu Čierny kôň (The Dark Horse) režiséra Jamesa Napiera Robertsona. Príbeh je i dojemný, lebo muž, sám zdravotne postihnutý, sa snaží pomáhať sociálne slabším deťom pomocou šachu. Založí šachový klub, a tak chce vliať nádej a odvahu do detí, aby sa nebáli života a presadili sa. Kým Nový Zéland nie je nám v ostatnom čase až tak vzdialený, už niečo o živote a kultúre tejto krásnej krajiny vieme, Guatamela je veľkou neznámou, nie po geografickej, ale po filmovej stránke. Debutant Jayro Bustamante nakrútil svoj film v koprodukcii s Francúzskom pod názvom Sopka Ixcanul (Ixcanul). Ixcanul resizeRežisér sa narodil v regióne kaqchikeltských Mayov v stredne Guatemale, kde sa sústredil na život domorodcov. Nie je to však snímka skúmajúca pôvodnú kultúru, ale vychádza z jej tradícii a zvykov. Sedemnásťročná Mária žije s rodičmi na upätí sopky a za každú cenu sa chce odtiaľ dostať. Neodolá mladému zberačovi kávy, ktorý ju však opustí a čo čert nechcel otehotnie. Rodičia ju však sľúbili farmárskemu predákovi, čo ju napriek všetkému neminie. Okolo pôrodu, smrti novonarodenca, o ktorom sa  neskôr hovorí, že ho predali, truhlička je prázdna, je trochu nejasností. Nakoniec nie je možno podstatné, čo je pravda a čo sa prečo zahmlieva, dôležitejší je spôsob a myslenie súčasného domorodého obyvateľstva - plný povier, zvykov a rituálov. Na snímke zaujme sugestívne snímané prostredie, bieda a tmárstvo, v ktorom sa títo ľudia žijú a denne bojujú o prežitie.

Ocenenie z Berlinale a Michael Fassbender je istota
Charlotte resizeTohto roku mal na Berlinale úspech film anglického režiséra Andrewa Haigha 45 rokov (45 Years) a Strieborných medveďov, cenu za herecké výkony, si odniesli obaja hlavní predstavitelia  - Charlotte Rampling a Tom Courtenay. Zaradiť film do súťaže, bolo teda vsadiť na istotu. Kate a Geoff Mercerovci majú týždeň pre oslavou 45. výročia svadby, keď dostanú list, v ktorého sa Geoff dozvie, že jeho lásku, ktorá sa stratila v Alpách, našli po rokoch v ľadovci. Muža správa zaskočí, znepokojí, spomienky sa vracajú a nedokáže sa ich zbaviť. No nielen on, ale aj jeho žena začne byť nepokojná a nevie sa zbaviť myšlienok, či ich bezdetné manželstvo bolo až také dokonalé, ako si vždy myslela. Manželská kríza je zrazu neodvratná. Oboch ich zaskočí a preverí hĺbku ich citu, ale najmä správneho rozhodnutia spojiť svoje životy. Môžete sa pousmiať nad tým, že čo už statných sedemdesiatnikov môže po toľkých rokoch tak rozrušiť a naštrbiť ich dovtedajší pokoj ? No stalo sa. Pochybovať o správnosti životných rozhodnutí nie je určené vekom a kedy sa to môže stať, ale tým, čo sa po čase vynorí zo zabudnutia – chceného alebo nechceného. Pochybovať možno vždy a v každom veku. A že tomu uveríme vďačí film hereckým výkonom oboch hlavných protagonistov.

West resizePopulárny herec Michael Fassbender je producentom filmu debutanta Johna Macleana Slow West (Anglicko, Nový Zéland). Fassbender, ktorý si zahral aj jednu z ústredných postáv, bol zároveň aj zárukou, že tento western obohatí o novú dimenziu. Jay Cavendish (Kodi Smit-McPhee), 17- ročný írsky šľachtic za zamiluje do tej najnesprávnejšej ženy, Rose, a ide slepo za ňou na sklonku 19. storočia na americký západ. Ešte šťastie, že toto neskúsené ucho, stretne atypického westernového hrdinu (Michael Fassbender), ktorý sa ho všemožne snaží ochrániť a živého dopraviť k žene jeho života, aspoň si to o nej myslí. Drahá Rose je však všetko len nie romantická duša a na ňu a jej otca je vypísaná odmena 3000 dolárov za ich dolapanie – živých alebo mŕtvych. Nebezpečenstvo číha na každom kroku, mŕtvol je hromada, krajina je nehostinná, ale krásna. Romantický pohľad na časy Divokého západu má svoje čaro už aj preto, že tento žáner je poňatý štýlovo čisto, pritom sviežo a inovatívne. Inovatívne v tom zmysle, že v tomto drsnom prostredí sa citlivo a úmerne miešajú lyrické pasáže s romantikou a s krvavými scénami. A navyše všetko s nadhľadom a v únosnej miere. A nič sa netvári smrteľne vážne. Prosto jeden naivný mladík nevie, čo robí a z jeho idealizmu profituje nakoniec niekto, kto si to ani neželal. Svieže dielo obohatené vynikajúcimi hereckými výkonmi hlavných protagonistov, ale aj celého ansámblu, má zaručený úspech u divákov

Lesbická láska, incest a Hans Christian Andersen
Sangaile resizeAlante Kavaité, režisérka z Litvy, nakrútila svoj film Sangailino leto (Sangailé) v koprodukcii Litva, Francúzsko, Holansko. Mladučká Sangailé trávi s rodičmi prázdniny na vidieku. S matkou si nerozumie, robí jej naschvál a na otázku, že čo by chcela robiť po maturite jej drzo povie: „Budem prostitútka“. Dievča je však introvert a bojazlivé. Čo však zaujíma a priťahuje sú letecké akrobacie, ale trpí závratmi, teda je to len jej sen. Zoznámi sa s dievčaťom povahovo úplne odlišným, ich vzťah prerastie do lesbickej lásky a práve ich odlišnosť obe obohacuje. Nie je to snímka o lesbičkách, skôr o vzájomnej dôvere, ktorá pomôže najmä Sangailé prekonať strach z výšky a uskutočniť svoj životný sen. Paradoxne si v istom momente porozumie aj s matkou, dievča začne chápať jej fascináciu tancom. Matka bola totiž známa baletka a je frustrovaná z toho, že už nemôže na javisko, čo bola jej droga. Sangailé cez jedno leto dozrie, prestane so sebapoškodzovaním, premôže svoj strach z výšok a stane sa z nej žena, ktorá ide za svojím životným snom. Sympatická snímka je jemnou sondou do duší mladých ľudí, ktorým vzájomná blízkosť pomôže prebrodiť sa prekážkami života.

Laska resizeKým iná orientácia v spomínanom filme je skôr použitá ako podporný prvok, incest v nórskom filme Súrodenscká láska (De nǣrmeste) režisérky Anne Sewitsky tvorí základ celého rozprávania. Aj tu obom polosúrodencom (májú len rovnakú matku) chýba materinská láska, ktorú sa neskôr snažia vynútiť, či skôr prebudiť. Deti vyrastali v iných krajinách, Charlotte je učiteľka baletu a starší brat Henrik je už ženatý a má dieťa. Po rokoch sa stretnú, vzplanie medzi nimi strhujúca, deštruktívna láska. Prechádza rôznymi štádiami, od počiatočného oťukávania (príliš chladného a nesmelého) k výbušnému vzťahu, ktorý prechádza neskôr do nenávisti, akoby sa obaja chceli potrestať, pomstiť sa jeden druhému za niečo, až k záverečnému poznaniu, že sú na seba veľmi silne naviazaní. Psychologická dráma o morálnych aspektoch spolužitia rodiny je provokatívna a odvážna. Správanie súrodencov ohrozuje vzťahy v rodine, ubližuje tak im, ako aj ostatným príslušníkom rodiny. Je to láska deštruktívna, zakázaná. Môžeme sa nad ňou pohoršovať, to však nemení na fakte, že snímka hovorí o tabu veciach veľmi emotívne a najmä kladie otázky - jasne, zrozumiteľne, len sa treba nad nimi zamyslieť. Prečo? Nuž, preto lebo...

Malá resizePrvý animovaný film v súťaži na Art Film Feste sa očakával s veľkými nádejami. Možno aj preto, že Malú morskú vílu Hansa Christiana Andersena hádam pozná každý. Tá totiž inšpirovala režiséra Jana Baleja k nakrúteniu snímky v česko-slovensko-nemecko-francúzskej koprodukcii pod názvom Malá z rybárny. Film vznikol tradičnou bábkovou metódou a animáciou, nechýbala však ani podpora digitalizácie. Vyrozprávať príbeh nemá zmysel, neviem čo by však povedal autor predlohy, Andersen, keby zistil, že jeho nevinná krásna víla žije v špinavom a nehostinnom prístave a zamiluje sa do pasáka a je v bordeli. Čert zober ten posun, ale drsnosť prostredia podporil aj výzor bábok a rozhodnutie vyrozprávať príbeh cez nudný komentár bola hádam najväčšia chyba. Záverečné vysvetlenie, že stať sa človekom a zažiť spaľujúci cit stojí za každé utrpenie, bolo už úplne zbytočné. Nemalo to vyplynúť z deja? Škoda, čakali sme viac.
.    
  

Share/Save/Bookmark