Letné dvojčíslo mesačníka Film.sk

obalka fsk jul resizeMesačník o filmovom dianí na Slovensku Film.sk vychádza v lete pravidelne ako dvojčíslo. V tohtoročnom vydaní 7-8/2014 zoširoka spovedá scenáristu Ondreja Šulaja, čerstvého držiteľa ocenenia Zlatá kamera z nedávno skončeného 22. MFF Art Film Fest. Okrem tradičných rubrík predkladá reflexiu filmov o Povstaní a jeho súčasťou je i letná príloha Filmové čítanie a bodové hodnotenie desiatich slovenských filmov s premiérou v prvom polroku 2014.

Scenárista Ondrej Šulaj patrí k najvýraznejším autorským osobnostiam slovenskej kinematografie. V súčasnosti nakrúca svoj režijný hraný debut Agáva, ktorý napísal na motívy prvej časti románu Ladislava Balleka Agáty. Okrem svojich tvorivých plánov v rozhovore prezrádza aj svoju víziu, s ktorou prijal pozíciu dekana Filmovej a televíznej fakulty VŠMU, no priznáva, že nedokáže robiť niekoľko funkcií naraz, a preto vedenie Slovenskej filmovej a televíznej akadémie plánuje odovzdať ďalej. Z filmových tvorcov Film.sk v profiloch približuje jednu zo zakladateľských osobností slovenskej kinematografie, dokumentaristu Vlada Kubenka, ktorý by sa v auguste dožil deväťdesiat rokov, a jubilujúcu herečku Evu Krížikovú, ktorá nedávno na Filmovom chodníku slávy pred Mestským divadlom P. O. Hviezdoslava v Bratislave slávnostne položila pamätnú dlaždicu.

 

Téma aktuálneho čísla hovorí o úkladoch slovenského jazyka. Dlhoročný filmový publicista Pavel Branko sa rôznym štylizačným deformáciám, nevhodným prekladom názvov filmov a transkripciám mien v oblasti audiovízie venuje už desať rokov. Poukazuje na viacero situácií, ktoré vedú k dezinterpretáciám či dezinformáciám. V rubrike Aktuálne sa redakcia dotýka aj témy letných kín. Ich zlatá éra sa síce skončila, ale projekcie filmov pod holým nebom nevymizli. V tejto súvislosti upozorňuje na premietania v netradičných prostrediach pod letnou oblohou i na projekcie letného pojazdného kina Bažant Kinematograf. Tiež bližšie predstavuje nadchádzajúce už stabilné podujatia leta, a to 49. MFF Karlove Vary, 40. Letnú filmovú školu Uherské Hradiště a 16. letný filmový seminár Štyri živly v Banskej Štiavnici. Spätne sa Film.sk obracia na nedávno skončený 22. MFF Art Film Fest Trenčianske Teplice/Trenčín a 7. MF animovaných filmov Fest Anča, ale aj na slávnostné otvorenie Digitalizačného pracoviska, ktoré SFÚ v júni za účasti ministra kultúry SR Marka Maďariča otvoril v suterénnych priestoroch Kina Lumiere.

 

Recenzie v letnom čísle Film.sk reflektujú dve nové slovenské distribučné novinky a český film Cesta ven režiséra Petra Václava. Jeho sociálna dráma z rómskeho prostredia zobrazuje snahu hrdinov nájsť slušné a spoločensky prijateľné východisko z bludiska prekážok, ktoré ich nútia porušiť zásady, zákon a zaprieť svoju ľudskosť. Film, ktorý tento rok reprezentoval Českú republiku vo výbere prestížnej prehliadky nezávislých filmov na MFF Cannes po viac ako šestnástich rokoch, je zvládnutý na európskej úrovni a dosahuje kvality britských sociálnych drám. Zo slovenských titulov sa recenzuje študentský film Dobrý človek režiséra Csabu Molnára, ktorého filmový publicista Pavel Branko charakterizuje ako autora s presným videním a so svojráznou poetikou, s talentom inšpirovať hercov, aby zo seba vydali práve to, čo si žiada kontext, a so vzácnym darom rozpoznávať komické stránky banality. Nový film Miloslava Luthera Krok do tmy je podľa recenzentky, filmovej teoretičky Jany Dudkovej, poctivo a profesionálne zvládnutý „klasický“ film o traumách kolektívnej minulosti. Práve vďaka takémuto typu filmov je Luther dôležitou alternatívou k nezvládnutým pokusom o naratívne inovácie či komerčný populizmus po roku 1989, hoci snímke Krok do tmy by pomohla dodatočná dramaturgia. Na minoritný koprodukčný česko-slovenský film, ktorý vstupuje do našich kín v auguste, upozorňuje rubrika Novinky. Je ním debut spisovateľa a blogera Rudolfa Havlíka Zejtra napořád o snoch a zmenách, ktoré plánujeme, no často sa ich bojíme urobiť.

 

Svoje tradičné miesto má seriál Svet spravodajského filmu s upozornením na filmové týždenníky Týždeň vo filme z archívu SFÚ v programe televízie TA3, tentoraz na oba letné mesiace. Filmová teoretička Eva Vženteková v ňom hľadá obraz našej identity na príklade prehodnocovania vybraných filmov, odohrávajúcich sa v ére slovenského štátu a SNP, ktoré vznikli pre obdobím normalizácie a počas nej. V pravidelných rubrikách si záujemcovia v júni prečítajú aj to, na čom pracujú režisér Palo Korec, scenáristka Petra Bečková a režisér Vlado Balko. V prílohe Letné čítanie sa tento rok skrýva úryvok z pripravovanej publikácie Film ako voľný verš, ktorej autorom je slovenský režisér Eduard Grečner. Uvažuje v nej nad osobnosťami a tvorbou výrazných postáv slovenskej i zahraničnej kinematografie v dobových kontextoch.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.