ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Na Art Film Feste triumfoval kazašský film Hodiny harmónie

Art Film Fest logo 2 resizeSlávnostným ceremoniálom sa skončil 21. ročník Art Film Festu, ktorý sa konal od 21. do 26. júna v Trenčianskych Tepliciach a Trenčíne. Tvorcovia víťazných snímok si na ňom prebrali ocenenia. Hlavnú cenu Art Film Festu, Modrého anjela za najlepší film, získal film Hodiny harmónie (Uroki garmoni ) kazašského režiséra Emira Bajgazina. Príbeh chlapca, ktorý sa odváži vzoprieť násiliu, čo môže priniesť jeho záhubu, je namierený proti vzrastajúcej brutalite verejného života.

Päťčlenná medzinárodná porota na čele so známym maďarským producentom Andrásom Muhim udelila snímke prvenstvo za jej vynikajúci estetický príspevok k súčasnej svetovej kinematografii. „Emir Bajgazin nakrútil film, ktorý je zrelým, prekvapivým a vyrovnaným pohľadom na fungovanie mechanizmov moci v ľudskom spoločenstve,“ zdôvodnila porota. Je vyrozprávaný pomocou dômyselnej mozaiky scén strohých obrazov a symbolických sekvencií zo zvieracej ríše. Ide o vôbec prvý kazašský film, ktorý bol vybraný do hlavnej súťaže Berlinale, kde získal Strieborného medveďa za „výnimočný umelecký prínos“. Snímka si  z Art Film Festu odnáša aj Cenu primátora Trenčianskych Teplíc „za veľmi presvedčivé vykreslenie stretu jedinca s mechanizmom marginalizácie násilia.“

Modrý anjel za najlepšiu réžiu putuje do rúk gruzínskej režisérky Nany Jekvtimišvili a nemeckého režiséra Simona Grossa za film V rozpuku (Grzeli nateli dgeebi). Porota udelila ocenenie filmu za „úžasnú spoluprácu, pri ktorej sa inteligentne snúbia vynikajúca kamera, skvelé herecké výkony, práca so zvukom a silný príbeh, a vytvárajú strhujúcu ságu o dospievaní zasadenú do nesmierne silného filmového univerza.“  Príbeh sa vracia do roku 1992. Sovietska éra sa skončila, Gruzínsko sa o seba musí postarať samé. V Abcházskej provincii zúri občianska vojna. Pre štrnásťročné priateľky Natiu a Eku sa končí detstvo a začína predčasná dospelosť. Chaos, neistota a strach z budúcnosti ich sprevádzajú každý deň.

Herečka Lika Babluani z tejto snímky si z Art Film Festu odnáša Modrého anjela za najlepší ženský herecký výkon. „Skláňame sa pred novým veľkým hereckým talentom, ktorý už v takomto mladom veku dokázal nesmierne zapôsobiť svojimi schopnosťami, intuíciou a inteligenciou,“ odôvodnila hlavná porota Art Film Festu.

Modrého anjela za najlepší mužský herecký výkon získal herec Ercan Kesal  „za emocionálne a technicky dokonalé a komplexné zosobnenie zložitej dramatickej postavy“ vo filme Pleseň (Küf )režiséra Aliho Aydina. Turecký herec stvárnil vdovca Basriho, ktorý každý deň prejde mnoho kilometrov peši a kontroluje stav starých koľajníc. V myšlienkach sa neustále vracia k svojmu synovi, ktorého pred osemnástimi rokmi ako študenta uväznila polícia za údajné protivládne aktivity a odvtedy ho už nikto nevidel.

Zvláštne uznanie poroty získal rakúsky film Vojačka Jana (Soldate Jeannette) „za silné vizionárske a imaginatívne dielo sľubného debutujúceho režiséra Daniela Hoesla.“ Rozpráva o  Fanni, ktorá má už po krk konzumného života a odíde z mesta a o Anne, ktorá má už dosť driny s ošípanými, preto opustí farmu. Obe ženy priťahuje odlišnosť a rozhodnú sa pre novoobjavenú slobodu. Snímke putuje aj Cena primátora Trenčína „za odvahu realizovať film nekompromisným nezávislým štýlom a s výrazným, nezameniteľným autorským rukopisom.“

Ďalšie Zvláštne uznanie poroty si odnáša mexicko-španielsky film Zlatá klietka (La jaula de oro) režiséra Diega Quemada-Dieza „za odvážne a originálne uchopenie príbehu, réžiu, herecké výkony a produkciu v debutovom celovečernom filme.“ Zobrazuje troch tínedžerov z guatemalských slumov, ktorí sa vydajú na dlhú a strastiplnú cestu za lepším životom do vysnívanej Ameriky. Film mal svetovú premiéru v Cannes v sekcii Un certain regard, kde získal ocenenie A certain talent s prihliadnutím na výkony mladých nehercov.

Za mimoriadny tvorivý čin mladého slovenského filmového tvorcu, ktorý získal uznanie v zahraničí, udeľuje ako spoločnú aktivitu Cenu Film Europe multimediálna spoločnosť Film Europe spolu s Art Film Festom snímke Môj pes Killer režisérky Miry Fornay. Film o mladom skinhedovi Marekovi má už na konte - ako vôbec prvý slovenský film - prestížneho Tigra z festivalu v Rotterdame.

Modrého anjela za najlepší krátky film si „vybojoval“ animovaný film Realita 2.0 (Reality 2.0) mexického režiséra Victora Orozca Ramireza. „Začína to cestou autobusom a najrôznejšími vecami, ktoré vidno z okna. Potom počuť príjemný hlas milého pána a pripadáme si ako dieťa počúvajúce rozprávku na dobrú noc. Film však nie je o pekných veciach, rozpráva o krvi, násilí a smrti. O každodenných veciach. O realite,“ zdôvodnila trojčlenná medzinárodná porota Medzinárodnej súťaže krátkych filmov.

Zvláštne uznanie si odniesla krátka austrálska snímka Rieka (The River) režiséra Tarquina Netherwaya. „Voda môže tiecť, ale aj naraziť,“ okomentovala porota film o votrelcoch, vode, deťoch v tichej štvrti a malej rieke, ktorá preteká mestom.

Ďalšie Zvláštne uznanie získal krátky dokumentárny film Príbeh pre Modlinovcov (A Story for the Modlins) brazílskeho režiséra Sergia Oksmana. „Režisér si požičiava myšlienku Albrechta Dürera a v podobe démonickej rodiny zobrazuje troch moderných jazdcov Apokalypsy. Tento film má všetko: je hrôzostrašný, nádherný, znepokojujúci aj prekvapivý,“ zdôraznila porota.

Share/Save/Bookmark