Get on up: Príbeh Jamesa Browna (Get on up)

James 9 resizeKrstný otec soulu, či najťažšie pracujúci muž v showbiznise, oba sú výstižnými pseudonymami svetoznámeho hudobníka černošského pôvodu Jamesa Browna, hviezdy popovej scény 20 rokov minulého storočia, ktorého príbeh inšpiroval amerických producentov a pod taktovkou režiséra Tate Taylora vznikol životopisný film o tomto talentovanom tvorcovi.

Príbeh Jamesa Browna má takmer klasicky „rozprávkový“ priebeh, z chudobného chlapca skúšaného životom sa vlastnou zásluhou a zúročením božského talentu stáva slávna hviezda, dnes už legenda, ktorá položila základy mnohých hudobných žánrov, od soulu, funku, až po hiphop. Film zobrazuje hudobníkov príbeh ako neustály boj, v James 5 resizektorom stojí James Brown sám za seba, obklopovaný mnohými ľuďmi no i napriek tomu sám, smútok a odcudzenosť zaháňa tvorbou, odovzdaný svojmu poslaniu muzikanta, poznačený rodinnou tragédiou, napokon opustený najbližšími, ktorých od seba nevedomky odohnal.

 

Film sa riadi klasickou naratívnou štruktúrou, jedna dejová línia sleduje kariérny rast speváka, druhá sa sústredí na jeho súkromie, vzťahy, rodinné zázemie, prvé stretnutie s hudbou, či postupné nachádzanie driemajúcej túžby tvoriť. Retrospektívne zobrazené detstvo, ktoré sa „vynára“ v prítomných dejoch je funkčným riešením, ako predísť banalite, tieto obrazy majú slabší dramatický náboj a tendenciu pôsobiť, ako obohratá James 4 resizepesnička o dieťati s nadaním a silou biť sa, ktorému osud neprial, samé sa pretĺka životom, až konečne stúpi do šťastia a všetkým ukáže, čo v ňom je. Snímka zobrazuje Jamesa Browna ako excentrickú osobnosť, ako výbušného a nadradeného a aj napriek tomu sme schopní sympatizovať s ním, jeho správanie je v mnohom ovplyvnené neúplnou rodinou a (ne)zázemím, z ktorého vyšiel, jeho vzťah k ženám je komplikovaný, odpozorovaný od otca, ktorý mal násilnícke sklony a nepredvídateľnú povahu. Hudobníkovi rodičia boli veľmi mladí (matka mala iba 16 rokov, keď sa James narodil) no vo filme ich hrajú pomerne starší herci, čím je narušený reálny dôvod, prečo syna opustili a James 7 resizev tomto dosť podstatnom bode sa film rozchádza s realitou. Rodinným, partnerským, či pracovným vzťahom chýba hĺbka, sú skôr ilustratívne, či skratkovité ako plasticky autentické, čo znemožňuje úplnému stotožneniu sa s príbehom.

 

Brownova kariéra sa závratne rozbehne a po celý čas prekypuje bez výrazných problémov, pretože Brown je silná osobnosť, za každých okolností si poradí až na vnútorné nepokoje v kapele, ktoré tiež rieši bez výrazných dôsledkov, čo spôsobuje pomerne monotónne tempo príbehu, bez prekvapenia, či výraznejšieho pnutia. Dlhoročným priateľom a spoluhráčom v Brownovej dvornej kapele The James 10 resizeFamous Flames bol jej zakladateľ a frontman Bobby Byrd, ktorý takmer po celý čas zostal verne stáť po Brownovom boku, a to aj napriek tomu, že Brown si ho nevážil. Konflikt medzi priateľmi a spolupracovníkmi sa stáva nosným, okrem spomínaného nedocenenia, je jablkom sváru medzi mužmi krásna vokalistka, ktorú dobil Byrd a Brown utrpí prvú skutočnú prehru. Ich konflikt je len latentne rozvíjaný, Byrda si všíma len letmo, pozornosť sa na neho upriami pomerne neskoro, pred koncom príbehu z potreby vyhrotiť konfliktnú situáciu zásadným „bodom zvratu“. Vo filme nastáva výrazný obrat v Brownovom súkromí v momente, keď ho priateľ opustí, ich vzťah je kľúčovou líniou, preto by mala byť táto vedľajšia postava zdôraznená, prehĺbená a mala by mať väčšie miesto v príbehu, pretože James 8 resizenesie dramatický náboj, ktorý tento, inak pomerne slabší príbeh, potrebuje na zvýraznenie. Brown si napokon uvedomuje silu priateľstva, i svoje osobné zlyhanie, film končí odpustením a zmierením, ktoré vo výsledku pôsobí pomerne vlažne (aj napriek slzám, ktoré sa kotúľajú po „zostarnutých“ tvárach protagonistov).  Konflikt nebol vybudovaný dostatočne dôsledne na to, aby nadobudol spomínanú váhu, preto ani záverečné zmierenie nemá katarznú silu a necháva diváka, ktorý by „to“ s Brownom skutočne chcel prežiť, len chladne tápať.

 

Vo filme je, pre lepšiu orientáciu, využívané James 6 resizetitulkové označenie obdobia a názvu hitu, či dôležitej udalosti, ktorá bola kľúčovou pre Brownovu kariéru, postavy starnú veľmi nebadane, no predsa, aj napriek rozbitej chronológii a množstvu vedľajších figúrok sa v deji ľahko orientujeme. Samozrejmosťou je výborná hudba, profesionálna réžia, dôraz na detaily, akými sú napríklad kostýmy, či retro reálie, vizuálne prevedenie filmu je na štandardnej hollywoodskej úrovni. Jamesa Browna stvárnil Chadwick Boseman, ten dokonale zvládol náročné tanečné choreografie, ktorými bol spevák známy, jeho herectvo je presvedčivé.  Get On Up je James 3 resizeBrownovou vyváženou prechádzkou ružovým sadom i záhrobím vlastných ilúzií, zdôrazňuje, že nepokoj, ktorý ho sprevádzal v súkromnom živote, mu plne kompenzovala nespochybniteľná hviezdna kariéra. Film zobrazuje kľúčové momenty spevákovho života, približuje jeho charakter, to, čo ho definovalo, od nešťastného detstva, cez zázračnú kariéru, intenzívnu lásku k viacerým ženám, tragédiu v rodine až po pád na osobné dno, od ktorého sa poučený odpichol, pochopiac, že trest nikdy nie je bezdôvodný, aby napokon učinil spravodlivosti zadosť a našiel harmóniu vpustením Bobbyho Byrda za hranicu, kam vkročil len zriedka kto.

 

James 11 resizeAkokoľvek sa tvorcovia snažili ozrejmiť kontext a charakter tejto zložitej a výbušnej hudobnej ikony, ich úsilie neprekročilo priemer, film nemá výraznejší presah, kĺže prevažne po povrchu a je len dynamicky a zručne vyrozprávaným životopisným príbehom stavajúcim na zozbieraných faktoch. Je na škodu, že sa nedočkáme hlbšej analýzy Jamesa Browna, uspokojiť sa musíme s pomerne dobre odsýpajúcim, často i zábavným dejom a množstvom výborných hudobných scén. Get On Up Príbeh Jamesa Browna vo výsledku pôsobí chladne a je dosť možné, že diváka nechá emocionálne „apatickým“.

James resizeGet on Up - Príbeh Jamesa Browna (Get on Up), USA, 2014
Dĺžka:139 minút
Réžia: Tate Taylor
Scenár: Jez Butterworth, John-Henry Butterworth, Steven Baigelma
Kamera: Stephen Goldblatt
Strih: Michael McCusker
Hudba: Thomas Newman
Hrajú: Chadwick Boseman, Nelsan Ellis, Viola Davis, Aunjanue Ellis, Taraji P. Henson, Craig Robinson, Octavia Spencer, Jill Scott, Tika Sumpter, Dan Aykroyd a ďalší.
Premiéra v  SR: 13. novembra 2014
Foto: Barracuda Movie

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.