Predčítač na Berlinale

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
predcitac4Anglický režisér Stephen Daldry (Billy Elliot, Hodiny), nemecký spisovateľ Bernhard Schlink, producenti Anthony Minghella a Sydney Pollack, herci Kate Winslet, Ralph Fiennes – a príbeh.
Náhodný sex pätnásťročného gymnazistu Michaela Berga a zrelej ženy Hanny Schmitz – sprievodkyne z električky v povojnovom Nemecku – prerastie najskôr do vášnivej lásky, neskôr do osudového vzťahu na celý život. Hoci ona sa jedného dňa náhle vyparí, on – po rokoch, ako študent práva – pri procese s esesáčkami z koncentračného tábora zistí, že jeho milovaná je – masová vrahyňa. Odhalením je taký zničený, sklamaný, urazený a ponížený, že hoci pozná dôkaz, ktorý by jej pri procese mohol veľmi pomôcť, nezverejní ho. Odsúdia ju na doživotie. S ňou aj jeho, lebo nedokáže žiť bez nej a s vedomím toho, čo jej vykonal. Posiela jej do väzenia audiokazety s nahrávkami, na ktorých jej číta – tak ako pred rokmi, v rámci ľúbostných hier. No keď ona po desiatkach rokov dostane milosť a majú ju prepustiť na slobodu, on neprejaví nadšenie z toho, že je jej jediný blízky človek a mal by sa o ňu postarať. Následkom je ďalšia tragédia.
Zložitú mnohovrstevnatú drámu režisér a autor predlohy na stretnutí s novinármi počas berlínskeho filmového festivalu odmietli označovať ako drámu vojnovú či o holokauste. Je drámou povojnového a azda i súčasného Nemecka. Je však aj silnou a dojímavou romancou, ktorá vtisla slzy do očí nejednému ostrieľanému filmovému novinárovi.
Na vojnových zločincov hľadíme prizmou propagandy. Nevnímame ich ako ľudí. The Reader nezmenšuje vinu ani neospravedlňuje. Ukazuje, že všetko je o kus zložitejšie. Že nielen obete, ale i vrahovia sú ľudia, nie divé zvery a či zabíjajúce stroje. „To nie je zľahčovanie či relativizácia,“ dôvodil režisér Daldry, „tým je to celé ešte horšie, strašnejšie.“
Kate Winslet, ktorá od prítomných novinárov zožala búrlivé ovácie, musela toľko ráz odpovedať na otázky o odvážnych erotických scénach, až to nevydržala a sformulovala raz a navždy: „Nie je to tak, že by som hrala preto, lebo sa vášnivo rada ukazujem nahá v erotických scénach. Ukazujem sa nahá v erotických scénach, lebo to patrí k mojej práci herečky a tú mám vášnivo rada!“
Ani skvele zahrané scény s mladým hercom Davidom Krossom (tohto roku bol počas berlínskeho filmového festivalu nemeckým reprezentantom v podujatí Shooting Stars, propagujúcom mladé európske filmové hviezdy) sa jej nenakrúcali ťažko: „David je herec. Profesionál. Hral pätnásťročného, ale bude mať dvadsať. Čo čakáte, že vám prezradím? Iba že obdivujem jeho talent a usilovnosť!“
Kate sa ušla ďalšia filmová postava zachytená v rozpätí desaťročí. Vo filme Titanic však starú Rose stvárnila Gloria Stuart a zostarnutú spisovateľku Murdochovú v dráme Iris zasa Judi Dench. Teraz hrá Kate Winslet svoju Hannu Schmitz v rozpätí desaťročí sama. Žiaden div, že americkí filmoví akademici jej výkon ocenili Oscarom.
Zato jej partnera Michaela Berga stvárnili hneď dvaja herci – David Kross a Ralph Fiennes. „Bolo to zaujímavé. Chvíľami som mal pocit, že sa naozaj pozerám sám na seba, mladšieho o dvadsať rokov,“ zhrnul to Fiennes.
A ako sa pozdal prepis románu do podoby filmu v anglickom jazyku spisovateľovi Bernhardovi Schlinkovi? „Prekvapilo ma, ako to funguje. Nemecký príbeh, nakrútený v Nemecku a s viacerými nemeckými hercami, rozprávajúcimi po anglicky. Nie je na tom nič čudné. Angličtina je lingua franca súčasnosti. A do kín jednotlivých krajín film pravdepodobne pôjde predabovaný. Režisérovi ku cti slúži, že príbeh funguje aj keď diváci nerozumejú po anglicky.“

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.